Hej,
Vi köpt ett hus som är byggt 1975. Konstruktionen är oisolerade betongplatta på mark. Det är en 1,5 plans villa utan källare. Vi har borrat bergvärme och tanken är att lägga golvvärme på hela nedre våningen. På plattan är skyddsplast sedan 700mm cellplast och på den är 22mm spånskivor alltså flytande golv.
Min fråga är kan man lägga golvvärme direkt på befintlig golv? Kan det uppstå några problem i framtiden med fuktvandring? Måste jag ha ventilerad golv?
Är en ny och oerfaren hus ägare. Tacksam för svar och tankar
MVH Najib

• Planskiss av en 1,5 plans villa med badrum, gästrum och kök/vardagsrum markerade, från IKEA Kitchen Planner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..
Jag utgår ifrån att du har fått till en nolla för mycket på cellplasten och menar 70mm (7 cm)..?

70mm är ju bättre än ingenting, men det är ju inte i nivå med dagens nivåer.

Hur man väljer att lägga golvvärmen är ju också lite beroende av hur högt lösningen tillåts bygga, för att ex. dörrar ska gå fritt.

GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Jag utgår ifrån att du har fått till en nolla för mycket på cellplasten och menar 70mm (7 cm)..?

70mm är ju bättre än ingenting, men det är ju inte i nivå med dagens nivåer.

Hur man väljer att lägga golvvärmen är ju också lite beroende av hur högt lösningen tillåts bygga, för att ex. dörrar ska gå fritt.
Hej tack! Och tack för svaret! 70mm ska det vara.
Med dörrar ska det lösa sig. Annars är att fräsa ca 80kvm det blir väldigt stort jobb och kanske inte billigare heller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.