Vi ska lägga massivt furugolv (plankgolv). Från betongplattan har vi endast 25 mm att använda till golv, så det är inte tal o att regla eller lägga spånskivor under planket. Med andra ord är det i princip plankor direkt på plattan som gäller.

Så här har jag tänkt:
Betongplatta
Fuktsppärr
25 mm furuplank med spånt

Kommer detta att funka? Har hört lite olika o detta. Vissa rekommenderar att istället limma planket direkt mot betongen. På vissa monteringsanvisningar läser jag att jag måste lägga spånskivor först.

Tacksam för era kommentarer :)

P
Ja limma måste du hur hade du annars tänkt att fästa brädorna i betongen?

Rejäl skrev:
Ja limma måste du hur hade du annars tänkt att fästa brädorna i betongen?
Räcker det inte att lägga tätskikt, limma spåntarna och så blir det ett flytande golv?

P
E Ekliptikan skrev:
Räcker det inte att lägga tätskikt, limma spåntarna och så blir det ett flytande golv?
Kommer garanterat att krympa isär på många ställen..
Hur stort är rummet? Samt vad ska stå på golvet?

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Kommer garanterat att krympa isär på många ställen..
Hur stort är rummet? Samt vad ska stå på golvet?
50kvm det är både vrum och kök så där blir soffa, vitvaror, kamin osv

P
E Ekliptikan skrev:
50kvm det är både vrum och kök så där blir soffa, vitvaror, kamin osv
Ja du har en massa vikt, stor yta och saker som kommer att låsa ditt flytande golv, det kommer inte att hålla ihop med bara limmad spont..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja du har en massa vikt, stor yta och saker som kommer att låsa ditt flytande golv, det kommer inte att hålla ihop med bara limmad spont..
Bra poäng. Klickgolv skulle kanske funka annars? Finns det massiva trägolv med klickprofil istället för vanlig spont?

P
E Ekliptikan skrev:
Bra poäng. Klickgolv skulle kanske funka annars? Finns det massiva trägolv med klickprofil istället för vanlig spont?
Ja ett bra klick golv håller emot bättre..
Vet inte om det finns massiva ingett jag har sett men har inte fördjupat mig i det då de allra flesta väljer parkett eller laminat vid flytande golv..

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.