Har just fått bukt med ett par verkligt svåra hundkissfläckar på ett härdlackat furugolv. Problemet är att de renskrapade partierna är avsevärt ljusare än den eljest gulaktiga golvytan. Kan man blanda till en betslack som stämmer någorlunda med övriga golvet och pensla på de mycket ljusa fläckarna, tills färgen blir nästan rätt före slutlackeringen med klar golvlack? Ämnar inte slipa och omlackera hela golvet. Möjligen de tiljor, där de ljusa områdena finns. Men inte mer.

Bäst är att inte färga med bets. Fläckarna kommer att få samma färg som resten av golvet med tiden. Men det är smart att använda samma lack som tidigare så allt är samma

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Bäst är att inte färga med bets. Fläckarna kommer att få samma färg som resten av golvet med tiden. Men det är smart att använda samma lack som tidigare så allt är samma
Hej igen! Jag ska prova en "extraordinär" metod på de blekslipade kissfläckarna på mitt furugolv. Flera av golvets helt oskadade tiljor har mycket vackra, mörka kärnor. Nästan i mahognyfärg. Jag "ådringsmålar" helt enkelt en bred sådan ådra rakt över varje kissfläck och imiterar desutom en eller annan större kvist. Ådror och kvistar i mahognyfärg. Framför ett fönster med fin utsikt döljer jag en större kissfläck genom att måla dit en prydlig bild av en gammaldags kompassros, vars kompassnål pekar ut vädersträcket "Norr" på riktigt. Fusk givetvis. Men varför inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.