Fairlane
Hej,

Min svärmor har hyrt ut en lägenhet där den som hyrde hade lite flyttkartonger ouppackade i vardagsrummet under cirka ett år. Det visade sig att något hade läckt i en av kartongerna så en ful skada har uppstått på parketten.

Hyresgästen har sagt "såpa", men in det är grönsåpa eller linoljesåpa eller något annat vet vi inte.

Finns det något sätt att åtgärda detta annat än slipning av golvet? Kommer en golvslipning fixa detta?

Parketten är troligen från 40-tal men det kan jag inte svära på. Jag har inte sett mer än bilden själv.

Skadad parkettgolv med mörk fläck på grund av läckage från flyttkartong, möjligtvis orsakad av såpa. 40-tals stil, ljusbrunt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag råkade spilla ur en oljekylare hemma på köksgolvet, det läckte bakom mig när jag gick så det blev en lång rand.
Jag torkade, men det blev förstås svart som faen.
Men varefter åren gick och jag skurade försvann det mer och mer.
Prova med olja för golv på en liten fläck och se om det kan "lyfta".
/W

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det ser ut som att det trängt in i ändträet på de korta bitarna. Syns tydligast längst upp på fläcken. Har "såpan" kommit åt ändträet kan det ha gått djupt ner. Jag tror dessvärre att den skadan kan bli svår att ens slipa bort. Men då är jag ingen golvexpert på något sätt.

Förhoppningsvis fick hyresgästen lägga en månadshyra som deposition!?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja deposition finns, vill bara veta veta vad man kan göra först

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Har "såpan" kommit åt ändträet kan det ha gått djupt ner. Jag tror dessvärre att den skadan kan bli svår att ens slipa bort. Men då är jag ingen golvexpert på något ...
Trist. Väldigt trist. Tror det är nyare än -40talet. Förmodligen har @ToRy rätt.

Fairlane
Låter inte lovande direkt.

Någon som har tips på någon bra golvläggare i södra Stockholm?

Väljer man golvslipning så kan man ju enkelt testa själv först. Bara ta en mindre oscillerande maskin och köra på och se hur djupt det kan tänkas vara. Man ska ju inte nöta ner till friskt trä såklart utan mer för att prova om det är ytligt. Försvinner 90% med en lättare slipning så försvinner nog det sista vid en vanlig slipning av hela rummet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

Min svärmor har hyrt ut en lägenhet där den som hyrde hade lite flyttkartonger ouppackade i vardagsrummet under cirka ett år. Det visade sig att något hade läckt i en av kartongerna så en ful skada har uppstått på parketten.

Hyresgästen har sagt "såpa", men in det är grönsåpa eller linoljesåpa eller något annat vet vi inte.

Finns det något sätt att åtgärda detta annat än slipning av golvet? Kommer en golvslipning fixa detta?

Parketten är troligen från 40-tal men det kan jag inte svära på. Jag har inte sett mer än bilden själv.

[bild]
Har för mig att såpa kan oxidera och göra fläckar. Förhoppningsvis är skadan inte så djup.
Försök först med Oxalsyra på en liten bit. Oxalsyran kan göra underverk.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tror det är nyare än -40talet.
Min sambo hade en lägenhet från -45 som hade en parkett med ett liknande mönster. Parketten låg dåld under linoleum i många år och såg riktigt fräsch ut när jag drog bort mattan.

H
T tergo skrev:
[media]
Ser tunt ut, vi brukar ha lite mer oxalsyra, låt det verka 10 min och torka av, finns det rester kvar så gör man om proceduren igen. Oxalsyra är 3000 ggr. starkare än ättika.
Från google:
Hur använder man oxalsyra på trä?
På en träyta kan oxalsyra användas för att bleka bort fläckar och missfärgningar. För behandling av sådana fläckar, lös upp någon matsked oxalsyra i lite vatten. Lägg oxalsyreblandningen på fläcken. Verkantiden kan variera beroende på fläck.

Redigerat:
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Ser tunt ut, vi brukar ha lite mer oxalsyra, låt det verka 10 min och torka av, finns det rester kvar så gör man om proceduren igen. Oxalsyra är 3000 ggr. starkare än ättika.
Från google:
Hur använder man oxalsyra på trä?
På en träyta kan oxalsyra användas för att bleka bort fläckar och missfärgningar. För behandling av sådana fläckar, lös upp någon matsked oxalsyra i lite vatten. Lägg oxalsyreblandningen på fläcken. Verkantiden kan variera beroende på fläck.
Tack, det är värt ett försök

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har sett andra rekommendera att man lägger lite hushållspapper i oxalsyrelösningen och sen lägger hushållspappret på fläcken. Detta för att inte riskera att lösningen åker ned i springorna och orsakar mer skada.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är golvet lackat eller oljat?

H
Fairlane Fairlane skrev:
Lustigt mönster, det ser ut som en hästhals och ett kohuvud/hundhuvud alt. en sagohäst. Har det blivit ett avtryck av något från kartongen?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.