Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 613 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 613 inlägg
Hej,
Min svärmor har hyrt ut en lägenhet där den som hyrde hade lite flyttkartonger ouppackade i vardagsrummet under cirka ett år. Det visade sig att något hade läckt i en av kartongerna så en ful skada har uppstått på parketten.
Hyresgästen har sagt "såpa", men in det är grönsåpa eller linoljesåpa eller något annat vet vi inte.
Finns det något sätt att åtgärda detta annat än slipning av golvet? Kommer en golvslipning fixa detta?
Parketten är troligen från 40-tal men det kan jag inte svära på. Jag har inte sett mer än bilden själv.
Min svärmor har hyrt ut en lägenhet där den som hyrde hade lite flyttkartonger ouppackade i vardagsrummet under cirka ett år. Det visade sig att något hade läckt i en av kartongerna så en ful skada har uppstått på parketten.
Hyresgästen har sagt "såpa", men in det är grönsåpa eller linoljesåpa eller något annat vet vi inte.
Finns det något sätt att åtgärda detta annat än slipning av golvet? Kommer en golvslipning fixa detta?
Parketten är troligen från 40-tal men det kan jag inte svära på. Jag har inte sett mer än bilden själv.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"

Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
499 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 349 inlägg
Jag råkade spilla ur en oljekylare hemma på köksgolvet, det läckte bakom mig när jag gick så det blev en lång rand.
Jag torkade, men det blev förstås svart som faen.
Men varefter åren gick och jag skurade försvann det mer och mer.
Prova med olja för golv på en liten fläck och se om det kan "lyfta".
/W
Jag torkade, men det blev förstås svart som faen.
Men varefter åren gick och jag skurade försvann det mer och mer.
Prova med olja för golv på en liten fläck och se om det kan "lyfta".
/W
Det ser ut som att det trängt in i ändträet på de korta bitarna. Syns tydligast längst upp på fläcken. Har "såpan" kommit åt ändträet kan det ha gått djupt ner. Jag tror dessvärre att den skadan kan bli svår att ens slipa bort. Men då är jag ingen golvexpert på något sätt.
Förhoppningsvis fick hyresgästen lägga en månadshyra som deposition!?
Förhoppningsvis fick hyresgästen lägga en månadshyra som deposition!?
Medlem
· Västernorrland
· 11 410 inlägg
Väljer man golvslipning så kan man ju enkelt testa själv först. Bara ta en mindre oscillerande maskin och köra på och se hur djupt det kan tänkas vara. Man ska ju inte nöta ner till friskt trä såklart utan mer för att prova om det är ytligt. Försvinner 90% med en lättare slipning så försvinner nog det sista vid en vanlig slipning av hela rummet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 368 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 368 inlägg
Har för mig att såpa kan oxidera och göra fläckar. Förhoppningsvis är skadan inte så djup.Fairlane skrev:
Hej,
[bild]
Försök först med Oxalsyra på en liten bit. Oxalsyran kan göra underverk.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 368 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 368 inlägg
Ser tunt ut, vi brukar ha lite mer oxalsyra, låt det verka 10 min och torka av, finns det rester kvar så gör man om proceduren igen. Oxalsyra är 3000 ggr. starkare än ättika.T tergo skrev:
Från google:
Hur använder man oxalsyra på trä?
På en träyta kan oxalsyra användas för att bleka bort fläckar och missfärgningar. För behandling av sådana fläckar, lös upp någon matsked oxalsyra i lite vatten. Lägg oxalsyreblandningen på fläcken. Verkantiden kan variera beroende på fläck.
Redigerat:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 613 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 613 inlägg
Tack, det är värt ett försökH HEM2121 skrev:Ser tunt ut, vi brukar ha lite mer oxalsyra, låt det verka 10 min och torka av, finns det rester kvar så gör man om proceduren igen. Oxalsyra är 3000 ggr. starkare än ättika.
Från google:
Hur använder man oxalsyra på trä?
På en träyta kan oxalsyra användas för att bleka bort fläckar och missfärgningar. För behandling av sådana fläckar, lös upp någon matsked oxalsyra i lite vatten. Lägg oxalsyreblandningen på fläcken. Verkantiden kan variera beroende på fläck.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 380 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 380 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland