Golv
MagnusC: Jo, just precis. Problem 1: Min svärfar var med och hjälpte till. :S Så han tog itu med problemet precis som du beskrev det. Enda skillnaden var att medan höjden på sågningen borde varit "golv+underlägg" så lindade svärfar 3-dubbelt underlägg. Hallå, vad gör du?!? Då var redan större delen av sågningen redan utförd. Ja... fråga mig inte varför han gjorde så eller varför vi
plattsättare: Jag skulle grovslipa. och sen lägga lumppapp. Jag brukar undvika erolen eftersom det gör att golven känns svampiga att gå på, för mjukt på nåt sätt. Risken är väl liknande i ditt fall om golvet sviktar mellan "ryggarna"/ojämnheterna. Ska ni riva eller flytta upp socklarna i samband med golvläggningen? Om hela golvet har hästrygg och lutar från väggarna kanske det är värt
jhh: Läste att det var möjligt att ordna mekanisk ventilation i efterhand så det blir nog till att börja med självventilerad och se om det räcker. Fukten tror jag det inte blir några problem med men är lite rädd för att viss lukt ändå kommer sitta kvar i plattan efter sanering och att den sedan kommer ventileras upp i rummen. Då blir det kanske ändå nödvändigt med mekanisk ventilation.
Ankan80: Ja, det har du rätt i. Vi har lagt plattorna i tvättstugan och i en korridor till ett badrum och inte i ett sällskapsrum, där det kanske är trevligare med de slätare.
lp75: [citat] Tackar, får bli 45x195, det skiljer inte så mycket i pris att det löns snåla på det.
anilov: Om man gillar att dölja sladdar bakom listerna kan det vara smart att skruva fast dem, för att kunna flytta sladdarna vid behov. Fast det tar en jäkla tid, och skruvarna syns rejält mycket. Men hellre det än att se alla dessa lösa sladdar som folk har liggandes ovanpå sina lister.
Johan Gunverth: [citat] Det räcker med en 45x70-regel eller andra överblivna kortbitar och en fyrtumsspik genom golvbjälken i var ända av kortlingen. Förskjut kortlingarna fram och tillbaka varannan golvbjälke och limma spånskivan mot kortlingen och skruva. Balkskor krånglar bara till och gör det bara dyrare.
klingsta: Vi ska byta golv i köket och sovrummen och har fastnat för Dala Flodas massiva trägolv som både ser trevliga ut och är sköna att gå på. Någon som har erfarenhet av dessa golv eller som känner till andra leverantörer som säljer liknande golv. Tipsa gärna om ni vet var man kan köpa dessa golv och annan parkett (från t ex Kährs och Tarkett) billigt. Tack på förhand hälsar Jörgen
designdesign: Vilket är att rekommendera? 14 mm ask eller ekparkett, båda är vitoljade och ska läggas i mitt sovrum och sonens sovrum. Kan inte bestämma mig och behöver lite vägledning och råd från proffspå det här forumet. Tacksam för alla svar. :)
fresve: I vårt avlånga rum var de lagda mot ljusinsläppet, både före och givetvis efter vi rev en vägg till ett rum bakom. Det som talar för ditt resonemang är just att du har ingång på kortsidan, då tycker jag det skall vara längst med, annars på tvären
ylven: För husets del behöver ni inte gjuta om golvet, om ni bara ska använda det som en källare bör användas. Satsa istället på bättre utvändig dränering, det verkar inte som om den funkar optimalt iom att grundvattnet verkar stå över ert källargolv... Att gräva ut en källare med granitväggar känns riskabelt med tanke på sättningar.
jon_h: [citat] Jag fick intrycket av att du menade att den dagen golvet skulle rivas så var det enklare om det var sågat, men att den utsågade träbiten skulle vara kvar under fundamentet. Det begriper jag inte, man kan ju tillåta sig att vara våldsam när man river. Om skälet är det som ossie skriver så kan det vara smart med en rörelsefog runt fundamentet, men det verkar inte vara så du
jon_h: Det ligger absolut ingen sanning i det påståendet, inte på en fläck. Det spacklas så gott som alltid, för att åstadkomma fall på golvet.. Spackla på bara, med ett cementbundet golvspackel.
vespaman: Fördelen med Nivell, om man 'bara' ska använda det för att få luftspalt (dvs ej mekaniskt ventilerat) är väl att man kan justera höjdskillander och att man inte behöver bygga så mycket på höjden. Om man ska regla på vanligt sett, utan att träet får kontakt med betongen blir det nog inte så lätt att få låg bygghöjd. Har man nog med höjd och inte behöver mek. ventilation känns
Swe_Mala: [citat] Ja, pappa har varit förbi och kollat med dem...
jon_h: Nej, inte om det inte faller sig så att det blir bra klippningar på andra ställen också. Nu kan man ju i justera klinkerramen åt det ena eller andra hållet en ganska bra bit, bara det går att få upp vattenlåset så är det okej, så ofta kan man få helplattor mot den ändå.
pinebar: Puffar lite.... Ingen som har förstärkt ett svajigt trägolv?
anilov: Nej, man behöver inte luta ett golv först om man har tänkt att såpabehandla det. Det är bara om man inte sköljer bort såpan efter skurning som golvet gulnar, eller om man sköljer med varmt vatten kan det också bli missfärgat. Om man lutbehandlar golvet först så bryter man ner träfibrerna så att golvet blir skört, och det kommer att ta mycket längre tid innan du får upp en
anilov: Det finns säkert någon som kan detta bättre, men om jag har fattat saken rätt så är det så här: "Riktig" parkett är massiva stavar, ibland lagda enskilt (=mycket jobb, dyrt, äkta hantverk), ibland först klistrade på en planka som sedan fogats ihop med andra plankor. Gamla parkettgolv, fram till femtiotalet, är ofta av den ena eller andra typen. Omslipningsbara ända tills träet tar
Tornhill: Vad är det för typ av plastgolv? Är det sådant med klicksystem? Om det är det, har du glömt rörelsespalten mot väggen? / Fredrik
alacs: [citat] Det vattenbaserade: Beckers vattenbaserade golvfärg bruten i 0502-Y som är lackad. Det oljebaserade: Alcros Lokal Golvfärg blank Golvet med vattenbaserad färg blev inte dåligt direkt, men det oljemålade blev bättre. Jämnare struktur, är väl den konkreta skillnaden. Hallgolvet, som är målat med vattenbaserat, var bra tills vi lackade det. Trots att vi gjort som man skulle med
jon_h: Jag skulle nog rekommendera att du lyfter upp och åtgärdar problemet. Skivorna verkar ju ligga bom någonstans.
ejwbegysv: Dräneringen ska ju sänka grundvattennivån isf.. Så jag tror inte att det är rätt gjort eller ligger tillräkligt djupt..
jon_h: Sannolikt skulle det funka med färsk betong när det rör sig om så liten sträcka, men jag skulle nog ändå rekommendera ett snabbt bruk eller spackel för golv.