L
ljushus: Tack för svaren! 5 är uteslutet då jag vill få ned höjden på golvet så mycket som möjligt. 4 är intressant. Är 3 helt uteslutet?
3 svar · 6,5k läst
J
jon_h: Den förstnämnda metoden ger bäst resultat. Du kan antingen förstärka direkt mot, och då är det inte så viktigt att den ligger upplagd som den befintliga, eller så lägger du i nya bjälkar mitt emellan de gamla. Dessa kan ligga upplagda på väggen, eller fästas i kortlingar mellan de befintliga bjälkarna.
10 svar · 7,7k läst
J
jon_h: Det måste mycket riktigt bort. Fast jag tror inte det är tjära, snarare asfalt.
1 svar · 7,8k läst
·
J
jon_h: Om det inte är några fuktproblem under, alltså en gammal betongplatta på mark, källargolv eller liknande, skulle det kunna vara vettigt att "regla" upp med bräder i lämplig tjocklek, och sedan lägga golvspån. Men om det bara är en liten yta kan en pågjutning förstås vara hanterbar också.
5 svar · 7,8k läst
J
jon_h: Hyr en mattstripper.
1 svar · 4,3k läst
A
aner80: Håller på att renovera mitt badrum och har rivit ut golvet för att komma åt golvbrunn och avlopp. Både golvbrunnen och avlopp till handfat/toa måste flyttas enligt bilderna. Bjälklaget är en sorts lådkonstruktion som består av plyfa/plywood som är limmade eller på något sätt fästa i varandra omlott. Törs jag ta hål i bjälklaget för att kunna föra igenom avloppsrören i denna
0 svar · 8,0k läst
·
O
opaler: Hej! Hur vet jag om mitt golv behöver flytspacklas, det är ett litet fall i köket och hur gör man? Mvh opaler
0 svar · 3,3k läst
F
FSS: Bröt till slut sönder den bräda som var värst skadad, de två på sidan om var också skadade så de togs bort också. Sedan la jag dit brädor som jag tagit från garderoben. Golvet var redan lappat som jag har gjort på ett par andra ställen så en skarv till gjorde ingen skillnad. Förmodligen har jag nu Sveriges mest lappade golv, hehe. Ska bli spännande att se hur det ser ut efter
10 svar · 10,1k läst
·
P
Poggan: Gjuta så klart å klinkers på det.....
1 svar · 3,5k läst
hal
hal: Har planer på att lägga klinkers i ett rum med 14 mm pakett från femtiotalet lagt på sand. Vad behöver jag göra för att kunna lägga 60 x 30 plattor på det? Några alternativ: 1. Golvspån, limmad och skruvad. Vilken dimension i så fall? Skulle helst ta något som är tunnare än 22 mm. 2. Golvgips 13 mm, limmad och skruvad. 3. Flytspackla med armeringsnät. Hur högt? 5 mm, 10 mm? Eller
0 svar · 3,5k läst
C
cray: Lite bilder: [bild] [bild] Kan man polera upp den? Olja in och återfå en fin (enhetlig) yta?
2 svar · 3,2k läst
B
Bergling: [citat] Det varierar kanske mellan olika sorter. De har iaf en stor fabrik nere i Skåne.
7 svar · 16,5k läst
C
cy_berg: [citat] Om du ska ha vattenburen golvvärme förutsätter jag att du gjuter in dessa slingor i plattan? Då förstår jag inte riktigt hur skulle kunna ha golvvärme uppbyggt på golvreglar? Om du reglar upp golvet får du luft mellan golvet och plattan och det vill du inte ha p.g.a. av värmeledningsförlusten. Om du ska lägga golvet direkt på plattan har du 2 alternativ: 1. Du lägger ett
2 svar · 3,8k läst
P
patrikz: Bra beskrivet peroande. Just så blev det. Håller med dig att man bör kapa bort en bit för att få förskutet. Tyvärr beskrivs inte detta i instruktionerna vid govläggning utan det får man lära sig av misstagen man gör. Inte lätt för oss gördetsjälvare att veta alltså. Vi har lite mattor och sånt så det syns inte så mycket när rummet är möblerat, men det är ändå kul att få
6 svar · 12,4k läst
Totte_S
Totte_S: I träguiden som jon_h referar till står det "Bjälkarna förutsätts stagade mot vippning." Jag antar att man menar tex kortlingar eller kolvning. Kan även balkskor räknas ge erforderlig stagning mot vippning, eller räknas de enbart som infästning?
5 svar · 6,5k läst
Cheesus
Cheesus: Jag skulle nog se till att plugga golvbrunnen så inget kan komma upp "bakvägen" vid ett eventuellt stopp i systemet. Nivell är bra att använda så du kan justera in bjälklaget riktigt och dessutom få ventilation under.
2 svar · 2,5k läst
S
Stephan B: Tyckte jag såg 259:-/kvm som riktpris
2 svar · 7,1k läst
A
AoA: Flytspackel STO TX eller CombiMix 780.
0 svar · 3,7k läst
P
Pepparkaka: En snabb sökning mha Google gav följande länkar: http://www.skurugolv.se/parkett/prislista.htm http://www.byggole.se/sortiment/golv.htm http://www.parkett.se/group.asp?group=8&sub=62 http://www.fraktfritt.info/store/search.php?q=category%3AEk+golv%3A&page=1&sort=priceAsc http://www.bytagolv.nu/Shop/Index.php?ArtId=kaekbala Och kom ihåg att priserna är förhandlingsbara! I alla fall om du
4 svar · 4,8k läst
loffes
loffes: Tack för svaret Jo jag har misstänkt det ang. flingfärgen. Nu hade vi endast tänkt att måla kanske har vi en plan om 5-10 år att göra en större förändring i källaren och då kan det bli tal om klinkers men inte nu. Nu tänkte jag slipa, fixa en spricka sedan måla.
6 svar · 18,0k läst
q-biq
q-biq: Tack för svaret. Det bör vara EK, inte helt hundra men det ser ut så iaf.. Vad tror ni att man ska köra med för vit färg samt behöver det lackas efter det?
2 svar · 4,3k läst
·
J
jon_h: Du har redan frågat om detta i två trådar, varav jag raderat den ena. I den som är kvar har jag svarat, varför startar du ytterligare en nu? Du har för övrigt PM. Jag låser denna, vill någon annan svara på frågan så finns det redan en tråd här.
2 svar · 4,3k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: När jag återgärdade ett småbuckligt golv gjorde jag först två ryggar på var sin sida rummet med Casco Kombirapid. Man lägger en sträng med spacklet, pressar ner med en lång rätskiva, skrapar bort utanför ryggen och låter detta bränna. Nu har man två fina och raka banor och sedan gå vidare med samma spackel över hela ytan. En person drar rätskivan fram och tillbaka över
5 svar · 25,7k läst
Anders_S
Anders_S: Det finns lite nyheter i våtrumsprogrammet med stenar från Forbo, liknade lite småskiffer från Armstrong och en de"fräcka"? trämönster från Gerfloor. Anders
2 svar · 4,7k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hårdvaxoljan var lätt, men pigmenteringen var svår om du vill ändra färg på golven!
1 svar · 2,3k läst
Quist
Quist: Tack för infon Arny! Man kan inte direkt säga att Dala Floda rekomenderar spånskiva. I sin allmänna info kring läggning av golven skriver de "Golven skruvas ned mot existerande trägolv, bjälklag eller skivor av plywood." Går man in och läser mer nogrant i deras läggningsanvisning hittar man följande: "Metoden (=skruvning) kan användas på alla träbaserade undergolv som ger fäste
11 svar · 16,0k läst
Fasting65
Fasting65: wedin: Rackarns snyggt - men du får ju också ösa upp en bild på det oljade golvet!
16 svar · 32,8k läst
·
M
m4rsman: [citat] Tackar så mycket :) fick ett svar som jag ville :)
4 svar · 3,3k läst
B
Bugs: Lite bakgrund: Vi bor i ett sutteränghus byggt 1950. Källarplanet är 60 m2 där hälften utgörs av ett uppreglat golv (13 cm) på en jämn och 10 cm tjock betongplatta. Utrymmet är idag isolerat med sand och diverse restprodukter. Den andra delen på 30 m2 består av endast av betongplatta (inte uppreglat). Nu vill vi renovera källaren för att få bort lukt, fukt och ringa mögeluppkomst
0 svar · 3,9k läst
K
Kicki P: Jag kollade med en golvläggare idag, och precis som Tobbe svarat så kan det bli för mjukt så att brädorna delar på sig, Så det blir till att riva ut den gammla mattan:)
3 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.