Hej!

Har läst en hel del olika trådar här på forumet! Nu är det så att vi köpte ett hus byggt -46 med tjocka (ca 1 meter) granitväggar i källarn, huset för övrigt är träkonstruktion, ett funkishus.
160m2 boyta + 70 m2 källare.

Problemet vi har är att det gjutna betonggolvet är väldigt fuktigt och på ett ställe står lite grundvatten. (särskilt mycket nu efter allt regn.

Huset är dränerat på 3 sidor, återfyllt med makadam, ingen isolering.
Jag ska dränera den 4de sidan nu i höst.

Efter det tänkte jag bila ut betonggolvet, verkar bara vara 5-6 cm där jag kollat.
Hur ska jag gå till väga sen? Gräva ur jorden(som jag antar att det är)
Hur djupt? 20-30 cm?
Vad är det för olika lager som gäller sen? Makadam ? hur tjockt? Vilken typ av skiva mot fukten?
Ska jag ha värme i golvet? Då vi tänkt att bara använda källarn som förråd och verkstad så kanske det inte behövs. Vi har bergvärme i huset och golvvärme 1 vån. Ska man gjuta in även i källarn?

Hoppas ni kan hjälpa mig. Det verkar ju finnas en hel del erfarenhet här!! :)

Tack på förhand!
Emanuel

För husets del behöver ni inte gjuta om golvet, om ni bara ska använda det som en källare bör användas. Satsa istället på bättre utvändig dränering, det verkar inte som om den funkar optimalt iom att grundvattnet verkar stå över ert källargolv...

Att gräva ut en källare med granitväggar känns riskabelt med tanke på sättningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.