Golv
Mats Bengtsson: [citat] En möjlighet har jag provat: Gör ett uttag i foder och list för tröskeln, så den är klämd under foder och list på varje sida. Det enda som sitter fas är alltså foder och list, träbiten är helt rörlig under dessa. --- Mats ---
pinebar: Hur kan 5 kubik räcka till 70 m2? Ska inte plattan vara 10 cm? Jag misstänker också att firman som tar 400:- har en bil med slang och pump och att ditt pris för betongen är för leverans direkt från betongbilen med ränna. Pumpbilen, killarna som gjuter och fixar, lasern, slodan m.m som behövs skulle jag misstänka faktiskt kostar ungefär som den mellanskillnad i pris som du har.
wsp: Hej, vad ska jag göra? Har betsat vårt sovrumsgolv med ZAR träbets, svart valnöt. Golvet är ett massivt "plankgolv", furu? Golvet såg innan helt obehandlat ut, men nu undrar jag om det verkligen va det! Torktiden är enligt burken 3 timmar, men nu efter 10 timmar är det fortfarande kladdigt. Når inte kläder mm från garderoberna, hmm jo det medför en del problem. Kör nu med
JohanKson: Undergolvet är ett solit trägolv byggt i elementhus kassettkonstruktion. Två lager spontat 23 mm trä (golv på övervåningen och tak i källaren) med masonit stående mellan. Dvs inga golvbjälkar i traditonell mening. Dvs jag säger inte generellt att 13 mm räcker, absolut inte, men till den konstruktionen som vårt hus är baserat på så räcker det.
lbg: Håller med föregående talare, så smala fogar som möjligt!! Det kräver å andra sidan en viss typ av plattor, det går inte att ha smala fogar till "rustika" plattor med ojämn kant exempelvis.
kalle26: Jag hittar ingen bifogad instruktion. Är det inte så att V20 är en klass som skall klara vissa belastningsfall, dvs skarv mellan träreglarna. Jag börjar tro att skivan är norsk, och att den är klassgodkänd i tyskland. Finns det någon norsk spånskivefabrikant?
MathiasS: Trä på vinden blir inte fult även om det är kallt. Det blir ju gulare men så är det ju med allt trä. Trärent blir bra.
henrike: Nu har golvet kommer och här är lite saxat från manualen till golvet. står bla att rörelsefog skall lämnas om längden är mer än 16 meter, och om bredden är mer än 8 meter. Vidare stod det att man skall räkna med 1.5mm rörelsefog per breddmeter. så det skall nog vara lungt att lägga hela golvet som ett.
agnetaL: De är för känsliga för fukt. Ta riktiga plank istället och olja eller såpa golvet. Det blir snyggt, hållbart och lål eventuell fukt som blir. Det är nog viktigt med flytande golv så att det får röra sig utefter hur fuktigt det är.
jonasob: [citat] Det är i så fall två-tre dörrar som måste höjas upp, samt en trapp som måste planas ut. Så det är mer trubbel än det är värt, tyvärr :-)
mickelingon: Hej Det löste sig. Det visade sig att jag varit lite snål på ett ställe och därav miss i passform. Micke
jon_h: Jag vet inte vad du ska använda, men ring till Akzo Nobel och hör vad de tycker.
gaia: ingen bra idee ... kan nästan garantera unken källarlukt i framtiden gaia
Sailorman: Kemiskt trä finns i de flesta bygg / färg affärer. Väggarna är obrutna enligt regeringens råd och jag tycker att det är mkt fint. Fondvägg, eller tavla av nåt slag funkar om man vill. Tidlöst, ja det är möjligt, men vi trivs. Annars är det bara att måla om en eller flera väggar... Henrik
Staffans2000: Jag målade mitt oisolerade källargolv med standardoljefärg för betonggolv och det blev väldigt fint-I hela tre månader!!!! Nu efter fem år skall jag fräsa bort färgen (den som är kvar) och lägga klinker. Huset är byggt 1950 och under betonggolvet är det en blandning av sten och lera. Men överlag färvånandsvärt torrt. Summa summarum: alldrig mera färg på det golvet!!!!!!!!!
Tobbe31: Skär mattan i strimlor ca 20-50cm sen drar du upp den med händerna om den inte sitter jättehårt. Hyr i så fall en mattstripper o kör bort mattan med. Det kanske sitter skum från mattan kvar på golvet, kör bort den med en mattstripper i så fall. Lycka till !
vespaman: Tack för förslaget! Jag har nu gjort ett mellanting mot min första krångliga lösning (jag är nybörjare på sånt här!) och ditt förslag. Bra att veta att 'bongoeffekten' inte avhjälps av isolering under, vilket jag förstår efter lite funderande.. ;-)
jon_h: Risken finns, men det är inte säkert. Om du lägger en fuktspärr (..för utomhusbruk..) under plattorna minskar risken för problem avsevärt.
Humulus: Antar att du har väldigt mycket sprickor i golvet? (Annars är det tveksamt om flytspacklet är värt jobbet och pengarna). Som bojjarn implicerar - det är viktigt att få tätt vid skarven mellan vägg och golv också. Vad gäller sprickorna så skulle jag nog hålla mig till Sikaflexen, det går inte åt några mängder.
Lundwall: Ska lägga Pergo clickgolv i köket. Det är rutor som är 30x30. Efter att jag slitit ut det gamla plastgolvet så var det träspont under. Jättebra att lägga på om det inte hade varit för att det inte e helt jämnt. Huset är ju från -56. Gör det mycket att det är lite skillnade på plankorna, eller bör jag lägga något under Pergogolvet? Foam eller något. Hade funderingar på att
nicaar: Gott! Då är det taget.. få bränna iväg ikväll och köpa det smidigaste alternativet + en ny toalett.. Har precis bytt den andra toaletten till en snygg IFÖ sign 6860 med en sån där liten ampull för blått vatten+doft i tanken.. kan rekommenderas varmt.
doris34: Vi ska vitolja vår trappa och golvet i hallen på ovanvåningen med Faxe träolja vit som är baserad på förädlade växt- och träoljor ( kan inte hitta att det är linolja i) kan denna självantända sågspånet som ligger i golvspringorna eller är det bara linolja som kan göra det?
jon_h: Egentligen tar det betydligt längre tid än så innan den brunnit helt färdigt. Men jag har aldrig stött på en fog som inte brunnit tillräckligt för att man ska kunna gå på den utan risk efter tolv timmar.
sssss: Har nu kollat med butiken där jag köpte golvet. De tyckte inte att man behövde tejpa, men trodde att vanlig maskeringstejp skulle fungera bra om man ändå ville göra det.
Pius: Är det någon som har erfarenhet av terrakottagolv från Gamlegård Interiör (gamlegardinterior.com)? Någon som vet om det finns återförsäljare i Stockholmstrakten ?
jon_h: Låter rimligt, kanske lite onödigt tjockt med avjämningsmassan bara. 12 mm räcker.