klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag bara funderade över dina siffror. Har du 20-25 m m trägolv (rejält golv alltså !) och vill ha klinkern i nivå med detta ? Normal klinker är väl ca 4-8 mm Värmeslinga i flyspcakel torde väl vara ca 7 -10 mm Fixen bygger väl 1-2 mm också Då har du mao ca 0-14 mm kvar -dvs en 12mm golvgipsskiva torde få plats om du har såpass rejält golv som 25mm ? Annars kanske du kan ta
7 svar · 7,9k läst
A
anaitis: Prova med båtlack, den har oftast UV-skydd. 2-komponents uretan är stark.
3 svar · 10,5k läst
O
Olleg: http://www.hvengaard.se/c/c1.shtml
3 svar · 5,8k läst
B
boppe: """Det enda som var trist med "GAP MASTER" verkar vara TORKTIDEN; "Torktid: Cirka. 18-24 timmar. Belastningsbar: 2-3 dagar."! Och när är den då egentligen slipbar?""" Jag slipade mitt hallgolv 24 timmar efter att sista patronen tömts, funkade utmärkt. Beror ju iofs på fogbredd-/djup och du hade några rejält feta springor förstår jag. Ring kundtjänst eller motsvarande så får du numret
4 svar · 13,3k läst
P
potatoking: Ledsen att väacka en gamma tråd till liv igen......men jag har inget val... Egentligen skulle jag vilja kasta ut all sanden jag har på min nedervåning med jag kan inte. Börjar jag göra detta får jag även göra detta i vardagsrummet och köket och ett sovrum. Alla golv är sammanhängande. Jag har luskat runt lite hur det är konstruerat och det verkar som om masonitskivorna har spruckit
7 svar · 20,5k läst
P
ppalm: Hej en gissning hur man kan göra. Sätt en skruv där skallen slutar 10cm uvanför förstabjälken och en i sista bjälken 10cm upp. Spänn snöret imellan på 5cm höjd. mitt på snöret CC650cm sä lägger du ett långtvattenpass/vattenpass på rätskiva i våg så nära snöret som möjligt. Efter detta så ser du om dom yttre bjälkarna är i våg i förhållande till varandra. är dom inte
3 svar · 8,4k läst
L
Linnex: Jag köpte par kvm "klick" klinkers som man lägger flytande och som jag skall lägga under kamin för att slippa hålla på att bygga höjd med golvgips etc och fogklar med en siliconlist. Kanske ett alternativ... fast man kunde trott att de var gjorda av guld... 799 kr/kvm :(
2 svar · 2,7k läst
M
mattiasbangs: Jag menar nog golvspån :) Tanken är att golvet ska flyta ut i hallen på övervåningen också... Grejen är den att jag verkligen vill få golvet bra. Vill nog inte chansa att lägga på den parketten som ligger där idag.
4 svar · 4,2k läst
G
gaia: [citat] då skulle jag nog satsa på plastgolv eller linoleum för hundens skull. Pergogolv tål också hundklor men känns kall att gå på ... gaia
14 svar · 9,5k läst
·
J
Jimmy J: Det börjar bli dags åt att göra något åt golvet i köket/hallen i våran bostadsrätt. Idag ligger där en plastmatta, ful som stryk. Laminaten har ju fördelen att man enkelt kan lägga det själv. Nackdelen med det är ju att det blir golvkallt och hårt. Nu har jag bara erfarenhelt av billigare laminatgolv, har ett sådant utanför toaletten och när hunden springer på det så väcks ju
0 svar · 2,7k läst
P
Pius: Det finns också en butik som heter Gamlagård Interiör som säljer spanska terracottagolv. De har en variant som inte är handgjord (tror jag) och som är slätare och ljusare, inte fullt så röd och rustik.
4 svar · 11,8k läst
pokergirl
pokergirl: Snyggt golv! Det ska jag också kika på, gillar inte fejkgolven med feta grålysande fogar.
2 svar · 6,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag skulle säga nej. Om du lägger bjälklaget på cc30, har glespanel som du tänkt, och sedan lägger dubbel hellimmad golvgips så kommer det funka. Så kör jag själv här hemma på drygt 35 kvm och det fungerar bra. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att lägga golvspån, glespanel, golvgips, klinker. Jag TROR att du klarar dig med ett lager gips då. Konstruktionern blir högre men
2 svar · 3,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Har Du kollat den blåa platonen som är för golv. Den är inte lika tjock som den svarta om jag inte minns fel. Mvh Putte
2 svar · 5,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle tro att sanden kan röra sig. Mvh Putte
2 svar · 3,8k läst
E
EmMi: Vi har tänkt oss ek i vardagsrummet, hallen, sovrummen, trappen upp och rummen uppe. Och kakel i tvättstuga och badrum. Ek är kanske lite trist, men det är inte tidstypiskt och förhoppningsvis vill vi ha det ett tag framöver. Vill liksom bryta av den tråkiga eken med någon roligt/spännande i kök/matrum. Och har vi betonggolv kan vi fortsätta med samma golv ute i vinterträdgården, så
21 svar · 10,7k läst
J
jon_h: Jo, visst är det det. :) Men det kan vara ganska lätt att råka trycka ner plattan för långt om man är ovan om det ligger för tjockt med fix, om man nu fixar svackan direkt vid läggningen. Men visst, att spackla upp det med fix och sedan låta det torka innan man kammar på mer och lägger plattor går lika bra som att använda golvspackel.
3 svar · 7,0k läst
O
olgak: Vi la in Tarkett 14mm ekparkett häromveckan. Det var inte så lätt tyckte vi, men fick väldigt bra instruktioner i butik, när vi vände oss dit. De rekommenderade att man för in plankan längs kortsidan först och sen klappar in den med en större slagkloss (lilla klossen i startkitet rekommenderade de inte) omväxlande nära den aktuella kortsidan och omväxlande längre ifrån. Det är
6 svar · 8,6k läst
blanken
blanken: håller på för fullt att renovera en gammal 1900-talskåk. och det ska bli golvvärme med trägolv i två rum och matta i resterande. ska lägga 28 mm gles där jag ska ha trägolv... och 22 mm gles i de andra rummen... frågor: 1: MÅSTE man ha minst 15 mm trägolv på 28 mm gles, eller funkar det även med t.ex. 7-9 mm golv på den glesen? 2: dubbelgips på golvet i badrum, men lägger man 22
0 svar · 4,9k läst
A
aggen: Ok, tackar för ett utförligt svar. Men det känns som att skruva fast golvet inte är den bästa lösningen när man har golvärme samt betong.
15 svar · 11,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Håller med. Annars är hösten sämsta årstiden. Senvinter är bäst att lägga plankgolv.
4 svar · 2,7k läst
saturnus
saturnus: tycker det ser snyggare ut om trösklar över lag ligger ovan golv. ser väldigt amatörmässigt ut när man bygger in trösklar. men visst, det kan bli ett extra jobb många gånger, om man skall behöva lyfta karmen 10mm.
2 svar · 3,5k läst
N
Nusse77: Jag har lagt laminat på plastmatta i kök och två rum utan något emellan, jag la det direkt på mattan med andra ord och det fungerar utmärkt.
3 svar · 6,9k läst
P
Pius: Jag funderar på att sätta sjösten/marmor i badrummet. När jag läser detta om att inte kissa i duschen så tror jag att jag ändrar mig... Är det faktiskt så illa ? Man skall ju vaxa stenen, men det hjälper alltså inte helt ? Känns lite jobbigt med ett golv som man måste vara så rädd om. Med tanke på detta är det väldigt konstigt att folk överhuvudtaget sätter sjösten eller ?
6 svar · 9,8k läst
T
Trampe: Är på jakt efter mattlackade 1-staviga ekplank/parkett till bra pris. Tips mottages tacksamt!!!!!! :)
0 svar · 3,8k läst
emmanicke
emmanicke: det var ardex från optimera, och det var inte jag som gjorde just flytspacklingen men jag såg att snikaren var och kladdade med en spackelspade, modell större för att få det jämnt. tack för svaret.' Nicke
3 svar · 2,8k läst
J
jonerax: Har tänkt prova att gjuta med EPScement enligt följande modell se http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Badrumsgolv_pa_trabjalklag_105.pdf och undrar om det är någon som vet hur tjockt man måste gjuta mellan bjälkarna och/ eller har erfarenhet av detta?
0 svar · 2,2k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: plattsättare - Du, det där va ingen dum idé :rolleyes: Vi såg ju faktiskt lite muslort när vi drog ut köket. Kanske ska mussäkra även där innan vi sätter dit sparksocklarna.
4 svar · 9,0k läst
·
P
plattsättare: Som slagkloss..kan vilken slät plankbit som helst duga. Baksmällan och slagkolssen för 139 kr är ju ett bra pris..oavsett vilken du köper; kolla om anläggningskanten på baksmällan inte sticker mer än dom 13mm golvet är tjockt, inte för lite heller. Är bara vissa brädor 3 meter...hur långa är dom andra? Vid läggning brukar rekommenderas en lumppapp eller korksmulepapp för att
1 svar · 5,0k läst
S
synpunkter: Stensåpa, bara det.
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.