Golv
jon_h: Du kan använda ett cemenbundet golvspackel, flytspackel eller en snabb golvslipsats. Maxtjockleken som anges är per påslag, det vill säga, du kan bygga mycket tjockare om du gör det i omgångar. Men att lägga 60 mm på en gång med ett spackel som det står max 50 mm på är ingen som helst risk i ett sådant här sammanhang.
malek63: Okej, tack för era svar. Jag hoppar det där med plåten, fick bara en galen ide (läs min far).
andersmc: På alla såna här förpackninga brukar det finnas en "disclaimer" i stil med: "alla delar ska granskas före montering. Reklamation av redan lagt golv godkänns inte." Rent generellt är det nog väldigt svårt att fä någon ersättning för sitt arbete. Däremot har du rätt att få ersättning för andra kostnader i samband med reklamationen, som bilersättning.
Anders_S: Duri har allmogesocklar med en kant som man gömmr kablar i. Duri Svenska AB Anders
Mattias L.: Köp ett paket extra du har ju öppet köp, bara att lämna igen dom hela paket du får över. Hellre det än stå där och saknas en planka...
Martin_Blomberg: Det är lika mycket eller mindre jobb att lägga in ett nytt golv som att slipa ett (i alla fall med ett bra klickgolv). Mesta arbetet är ju att evakuera alla saker från rummet och släpa tillbaka de. Sliper du skall du även hålla på att täcka över möbler i närliggande rum. Lägga ett nytt golv ger dig dessutom möjlighet att välja nåt nytt träslag eller annan färg. Sliper du golver
Johan Gunverth: Glöm ej att också limma (och skruva) skivan mot bjälklaget. Detta fungerar också som glidmedel och hela ihopsättningen blir mycket enklare. Och som JCT skriver; sparka in skivorna men akta spånten (fårorna).
Urban_Cowboy: Jag har läst lite diskusioner här på byggforum, och det är ett par saker som förbryllar mig lite... tacksam om någon kan bringa lite klarhet i dessa. 1) Är inte flytspackel & betong material i samma familj? 2) Varför skall betongen torka i 2 månader innan man flytspacklar? (visst jag har förstått att betong krymper i torkprocessen, men det gör väl flytspacklet också..). Har
tiggre: cc10 är välan mellan kabel / kabel mer för att få en viss watt effekt? det kan vara att föredra att ha lite mer över kabeln om du nån gång måste byta ut en klinkerplatta stor chans att man kvaddar kabeln annars när man plockar bort den gamla...
LitenRöd: Jag skulle gärna vilja kombinera tåligheten med mindre underhåll så vet någon om/hur det skulle funka med vitlasyr och oblank lack? Behöver man helt slipa bort nuvarande yta?
ktm250: Du kan inte lägga klinkers på spånet så det viktiga nu är att veta hur tätt reglarna sitter. Om de sitter på 60c/c, som är det vanligaste, så måste du lägga antingen 13mm golvgips eller 12 mm spackel (15 om du lägger i elvärmeslinga). Ska du inte ha slinga och har 60 c/c så tjänar du hela 5 mm på att använda minerit som är 8 mm och stärker likvärdigt som 13 mm gips. Annars
oderooy: Hej, vi är sugen på ett structurbordstat furugolv (massiv 22 mm, ska ligga på reglar c/c 600mm). Samtidigt har vi upptäckt att Hornbach säljer en ekomomi-furu-golv (lutat och vitoljat) för 179 kr/m2. Är det någon som vet om man kan "structurborsta" en sådant golv själva? tack Olivier
warg: Hej. Ska lägga nytt trägolv och väljer mellan att köra lut+såpa eller kalk+såpa. Någon som har erfarenhet av skillnaden i utseende? Lut+vitoljat vet jag hur ser ut, men hur ser de andra varianterna ut i jämförelse? //Warg
jon_h: För att binda damm så att vidhäftningen blir bättre, samt för att förhindra underlaget att suga i sig vattnet från det som läggs ovanpå.
annsch: Tack men inte riktigt vad jag tänkt mig. Mönstert skall se ut som om man lägger mosaik 2 x 2 plattor som finns för kök och badrum. Och jag VET att det finns - vet bara inte var...
pelle_fransson: Hade inne folk som fixade till golvet i köket med tillhörande matrum när vi flyttade in i nuv lgh, kanske 10 m2 alltsom allt. Det tog grabbarna med den lilla maskinen (kantslipen) bara för att det var så mkt vinklar och vrår och bök.
Erik Ljung: Vilket flytspackel skulle ni rekommendera. Ska lägga ca 10 mm tjockt i ett 9 kvm kök. Har värmeslingor ovan 13 mm gips. Skriv gärna var det säljs också. Har Byggmax, Silvan o Cheapy här...
jon_h: [citat] Jo, absolut. [citat] Nej, sannolikt inte. Beror på vilket spackel du använder och om spacklet ska ha en böjstyvhetsförstärkande funktion. Hur tätt ligger bjälkarna? Är gipset limmat med riktigt svindyrt gipslim? (Varför lade du gips förresten, varför inte bara spackla direkt på spånet? [citat] Ofta ska det gå över slingorna med minst 5 mm. Kolla med leverantören av
Martin_Blomberg: Ta en titt i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/golv/28779-blir-det-helt-plant-med-flytspackel.html
jeppeknaster: Har ingen direkt koll men kolla på isolas hemsida. System Platon® - det kompletta fuktskyddet
magnusss: Jag hyrde en ytfräs Santex (festool). kostade 150kr/dygn Fungerade jättebra! Glöm ej att hyra dammsugare för att slipp det värsta slipdammet.
it-snubben: Ja, om du är rädd för att golvet är i olag så är det bättre att öppna upp och åtgärda. Angående flytspackel på golvspån under laminat så går det alldeles utmärkt. Har så själv i gillestugan.