golv_utan_matta.jpg

Bilden ovan visar hur mitt golv ser ut nu när jag slitit bort linoleum-mattan (det är en del matta kvar uppe till höger men den river jag imorrn). Det ljusa till vänster är "ren" betong, det mörka är tjärpapp och det med ränder i är någon form av fix som man fyllt i diverse hål som blev kvar i tjärpappen med och som man också använt för att fästa kanterna av linoleumet.

Min fråga är, kan jag lägga parketten på det här eller måste jag ta bort något/alla lager innan jag gör det ? Jag lägger naturligtvis foam mellan parketten och golvet innan jag lägger den. Men behöver jag göra något annat ?

Största nivåskillnad mellan de olika lagren är högst 2mm uppskattar jag.

Kan du inte flytspackla golvet så du får jämnt underlag.
Även om det bara är två millimeter som det slår så tror jag att du kommer att märka skillnaden i nivå om du lägger golv ovanpå utan att göra något med det.

karmajoyst skrev:
Kan du inte flytspackla golvet så du får jämnt underlag.
Även om det bara är två millimeter som det slår så tror jag att du kommer att märka skillnaden i nivå om du lägger golv ovanpå utan att göra något med det.
Flytspackla är lite mer åtgärd än jag hade trott jag skulle behöva. Är det verkligen nödvändigt ? Jag säger inte du har fel, jag har som sagt ingen fack-kunskap här, men jag trodde flytspackling var något man tog till vid stora ojämnheter. Jag har max 2mm skillnad. Funkar förresten flytspackling rakt av på tjärpappen ?

Har du provat att skrapa bort tjärpappen med något riktigt vasst?
En såkallad isskrapa använde jag mig av när jag lade nytt golv i en lägenhet som vi hade, funkade jättebra!
Visst, det var lite slitigt, men jag ville göra ett bra jobb.

Bild på isskrapan:

http://www.harmantaonta.fi/kuvat/petkele.jpg

Poggan skrev:
Har du provat att skrapa bort tjärpappen med något riktigt vasst?
En såkallad isskrapa använde jag mig av när jag lade nytt golv i en lägenhet som vi hade, funkade jättebra!
Visst, det var lite slitigt, men jag ville göra ett bra jobb.

Bild på isskrapan:

[länk]
Var köpte du den ? Vore onekligen en möjlighet...

En liten uppföljning, någon annan kanske har hjälp av att veta hur det gick.

Hittade en färgskrapa på biltema, Biltema Sverige . Det gick att få bort tjärpappen med den men efter ungefär 1kvm gav jag upp, det var inte värt ansträngningen (1kvm tog ungefär 1h) .

Istället jämnade jag ut alla skarvar jag hittade och lade foam'en på det. I helgen lade jag parkett ovanpå. Det funkade klockrent. Det knarrar inte och jag känner ingen höjdskillnad när jag går på det. Tarkett Viva var det jag lade.

Ett tips när man lägger tarkett viva är att se till att skära bort den lilla bit av fogen från en kortsida som ibland "skjuter över" på den långsida den ligger emot (precis i hörnet). De skall vara skurna i 45-graders vinkel men inbland finns lite materialrester kvar. Tar man inte bort den så reser sig parketten i det hörnet n är man lägger dit nästa planka. Ser man till alltid skära bort det är passformen perfekt.

vart någonstans är golvet ( lgh,platta,källare(hoppas inte), tkrypgrund etc )??

Bananen skrev:
vart någonstans är golvet ( lgh,platta,källare(hoppas inte), tkrypgrund etc )??
Lägenhet, 3:e våninge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.