Har letat runt lite i forumet men inte hittat direkt vad jag sökte därav min fråga:

Vad är skillnaden mellan lamellparkettgolv och "vanligt" parkettgolv?

Är lamellparkett någon kombination av ett laminatgolv och "vanligt" parkettgolv?
Är lamellparkett omslipningsbart?

/Dontino

Det finns säkert någon som kan detta bättre, men om jag har fattat saken rätt så är det så här:
"Riktig" parkett är massiva stavar, ibland lagda enskilt (=mycket jobb, dyrt, äkta hantverk), ibland först klistrade på en planka som sedan fogats ihop med andra plankor. Gamla parkettgolv, fram till femtiotalet, är ofta av den ena eller andra typen. Omslipningsbara ända tills träet tar slut. Lamellparkett är istället tunnare träbitar som är limmade med träfiberriktningen åt olika håll, och ofta med ett underliggande lager av ett mjukare trä. Oftast limmade på plankor, som sedan fogas ihop. Ett sådant golv är omslipningsbart flera gånger, två-tre gånger. Vårt parkettgolv från -59 var av denna typ, och vid omslipning friskrev sig firman från att lamellerna kunde lossna vid slipning. Om jag fattat rätt är nästintill alla nya parkettgolv av denna typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.