J
jon_h: Jag vet inte hur noga det är i praktiken, men 100 mm känns lite mycket. I vilket fall tycker jag att du ska göra precis by the book, på så vis är det svårare för försäkringsbolag och leverantörer att hävda att en eventuell skada beror på felaktig montering. Kan du inte snedkapa virket litegrann och sedan skråspika eller -skruva fast kortlingarna direkt?
1 svar · 3,6k läst
K
Kåben: Hade byggmax oljade ekgolv i vår lägenhet som jag renoverade. När vi flyttade efter 1,5 år började det bli lite slitet vid diskbänken i köket, pga vattenstänk och mycket spring. Körde på med lite faxe-olja för att fråscha upp det lite, och det funkade bra. Någon större renovering hann jag inte med. Jag kan inte påminna mig om att golvet inte sög åt sig av oljan. Självklart sög
7 svar · 14,8k läst
Snailman
Snailman: Ok, man får väl hänga upp lite textilier på väggarna annars, har tröttnat lite på mattor... men i biorummet får det nog bli nåt mjukare...
14 svar · 5,9k läst
m97marro
m97marro: ***tillfällig sinnesförvirring*** :D Träbjälklag var det ju... Du får en bra länk som kan vara av intresse: http://www.siljanwoodproducts.com/files/Tragolv_pa_golvvarme.pdf
8 svar · 4,5k läst
F
Funkishus_-36: Suddigummi? Limtvätt tar inte lacken men om det är starkt nog för att ta bort färgen är jag tveksam till. När ungarna har ritat med bläck/tusch pennor så har jag använt gulgrön svamp och Yes och det har funkat för det mesta. /Funkis
2 svar · 5,7k läst
·
B
bestefar: jag har varit runt och kollat lite, och inta hittat någon list som varit så lång som 280 cm. 2 meter verkar vara lite standard, ingen som vet mer om det?
2 svar · 3,5k läst
C
coss: Vi la in björkparkett i barnens rum med, ljust och trevligt. visst är det lite mjukare men det går ju att slipa, och min erfarenhet från pappas reaktioner när jag var mindre är att hårda spetsiga saker gör djupa märken i alla golv. :)
3 svar · 3,0k läst
T
TurboTouring: Du kan ju lägga på oljan ett par gånger per år som underhåll, blir lite lättare att hålla det rent. Dags att snart njuta av ett färdigt badrum då...
8 svar · 28,4k läst
J
jon_h: Som jag skrev, det handlar om krympning, inte något annat. Belastning klarar den efter ett par dagar. Om man lägger plattor eller spacklar på för ny betong så släpper det nya materialet. Absolut minst en månad innan spackling och plattsättning. I det sistnämnda fallet ska man då använda ett flexfix i klass 3. Efter tre månader kan man använda ett vanligt fix.
3 svar · 4,4k läst
Totte_S
Totte_S: Rätt svar :D Tack. Jo det känns som att det ska räcka. Ligger dubbla OSB på just nu som arbetsplattform och det känns inte precis som sjögång, men lika bra att kolla innan man slår igen.
2 svar · 3,8k läst
Fasting65
Fasting65: Köp stavar i närmaste mått. Stavar kan du köpa av en golvläggare, för de säljs sällan i affärer - möjligen i någon välsorterad golvaffär, men det är nog billigare att köpa lösa stavar av en golvis. Ett alternativ är att kolla blocket. Se bara till att du köper samma "kvalitet" så att du inte köper väldigt ådriga parkettbitar om du har ett jämn-ådrigt golv. Köp en liten
1 svar · 8,0k läst
L
lillalillajag: Vi hade jätteproblem med att hitta en tillräckligt bred trappnos,men vi hittade en på byggmax av alla ställen! Inte ens brädgårdarna hade något som funkade..Så mitt tips e att kolla där...Den fanns i silver,guld och en lite bruntonad nyans...
3 svar · 4,3k läst
C
christianj: Jag ska installera golvvärme i källaren. Planen är att använda Uponors golvvärmeskiva som består av 50mm alternativt 70mm cellplast. I största delen av källaren kommer jag att ha trägolv. Då kommer jag börja med att lägga en platonmatta, sedan lägger jag golvvärmeskivorna och sist trägolvet. I resten av källaren (30m2 - tvättstugan, badrum) vill jag ha klinkers. Hur ska jag göra
0 svar · 2,7k läst
G
gaia: [citat] :) känner igen den känslan. Skulle aldrig byta min nyslipat 70-års ekparkett mot något annat trots knarr och sprickor här och där :) gaia
7 svar · 7,4k läst
P
patrikz: Skall rikta vårt golv på söndag. Skall återanvända gamla furuplanken som var i gamla golvet och som jag nu tagit upp. Tog upp de försiktigt för att inte förstöra dem. Det är tätvuxen furu av dimensionen 25 mm tjock och 95 mm bred som jag tänkt ställa på högkant på ena sidan av en golvbalk. Jag limmar och skrivar fast den. Räcker det att ha brädan på ena sidan och sedan skruva i
0 svar · 3,3k läst
saturnus
saturnus: tycker också lister på lister tyder på ett dåligt snickeriarbete. men kvartstaven är nog ändå en list vi vant oss vid, då golv/fotlisten fått sitta kvar efter ett antal omtapetseringar, närmast på betong/putsade väggar. En bredade golvlist, blir ju en riktig skitsamlare, föreslår därför också kvartstaven, som finns i olika storlekar, om det nu inte går att fixa ett nytt golv.
5 svar · 16,5k läst
S
snysop: Hmm.... Då får jag nog tyvärr hoppa över de blanka plattorna. Lite av vitsen var att barnen skulle kunna gå/springa in på toa utan att ta av sig. Men med snö under skorna och graniten på golvet så kommer de slå ihjäl sig. Får fundera över detta. Tack för era svar!
3 svar · 7,1k läst
I
Ingper: [citat] Grundregeln är faktiskt att man skall betala omgående för en tjänst eller vara. Det är en utbredd missuppfattning att man alltid har "rätt" till 10 eller 30 dagar om inget annat avtalats. Om inget annat avtalats gäller 0 dagar. Golvsliparen har alltså rätt i att han kan kräva betalning innan han går därifrån, tjänsten är ju levererad. Att det sedan är opraktiskt är en
10 svar · 2,6k läst
P
popp: Hallen och vardagsrummet i vår lägenhet har en gammal (50 år) massiv lackad ekparkett. Nu ska vi renovera köket och funderar på att lägga ekparkett även där men då en modernare klick-variant. Går det att få en snygg övergång mellan ny och gammal parkett? Helst vill vi slippa tröskel och bara ha en mindre list. Hur gör man för att hitta en modern parkett i samma färg och känsla?
0 svar · 3,0k läst
Z
zonnebloem: [citat] De var iofs en kul idé som ska övervägas.
5 svar · 4,9k läst
·
Jupiter
Jupiter: Okey, jag är nog lite för rabiat vad gäller höjdskillnaden :) Det blir limmad gipsskiva och klinkers på det.
22 svar · 10,0k läst
Totte_S
Totte_S: Trägolv är trevligt för barn! Kan ni tänka er lite mer "rustikt" trägolv än de stora tillverkarna erbjuder (dvs lite ojämnare kvalitet) så kam man ofta köpa prisvärt från en lokal såg/snickeri. Ofta ett bra alternativ om man redan från början bestämt sig för att man vill måla det. Linoleum är ett annat fantastiskt material, traditionellt, väl beprövat, lättskött, tåligt,
2 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Det är inte så enkelt. Det beror på hur böjstyvt trägolvet är, alltså hur tjocka bräderna är och hur de är upplagda. Ta reda på detta så kan man hjälpa dig lättare. Men i princip är det rätt, det behövs ett mindre rörligt material än trä för att fungera som underlag för keramiken.
1 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Jodå, visst ska det vattnas. Det har inte med saken att göra, det var under tvättningen av fogen som detta hände.
8 svar · 3,7k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Hej, Ett litet tips. Lägg ett laminatgolv i hall, kök och barnrum där slitaget är stort. Laminaten tål oftast mer än parketten , och är lättare att göra rent. I vardagsrum och föräldrasovrum kan man med fördel välja ett lite lyxigare golv i exempelvis parkett eller "äkta" trägolv (lite jobbigare att lägga, men snyggt enligt mig).
7 svar · 4,6k läst
J
jockeplopp: Ni (pack och potatoking) är modiga tycker jag som lägger de mörkaste golven. Men jag måste ju hålla med om att de är snygga! Är bara rädd att det blir för mörkt i vår hall som inte har något eget fönster. Köket är dessutom väldigt litet så där är jag rädd att mörkare nyanser bara gör rummet än mindre.... Just nu lutar det åt rutigt i white marble och dove grey (Marmoleum
10 svar · 2,3k läst
P
PatrikJ: Jadu. Vi får se om det är värt besväret. Jag tror nog att vi i slutändan accepterar skillnaden i golvhöjd mellan nya del och gammal del i huset. Jag ville mest kolla om nån hade gjort nåt liknande. När vi renoverade hallen limmade vi minerit VT istället för golvgips o sparade 5 mm.....betydligt dyrare skivor men där var det värt det. / PJ
4 svar · 1,8k läst
magnusss
magnusss: Vad är PU limmade stavar för något? Har du inga bilder?
16 svar · 61,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag använde en vattenkyld diamantklinga, det går inte att knäcka som vanligt! Jag har vattenburen golvvärme under - kalasskönt!
3 svar · 5,3k läst
it-snubben
it-snubben: Jo, jag tar bort tröskeln. Har även hänt att jag har passat på att köpa ny tröskel samtidigt, beroende på hur sliten den befintliga är. Fördelen med att fräsa ur tycker jag är att jag slipper täcka någon glipa med list.
5 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.