1 830 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Låg bygghöjd trägolv ?
Hej
Ska lägga parkett 15 mm på ett bjälklag cc-60 cm. Vanligast är väl att man lägger 22 mm spån under parketten men om jag vill bygga så lite i höjd som möjligt ??? Hur gör jag då?
13 mm plyfa istället ?
Det är en begränad yta på ca 5 kvm.
Hoppas nån har nåt tips....
/ PatrikJ
Ska lägga parkett 15 mm på ett bjälklag cc-60 cm. Vanligast är väl att man lägger 22 mm spån under parketten men om jag vill bygga så lite i höjd som möjligt ??? Hur gör jag då?
13 mm plyfa istället ?
Det är en begränad yta på ca 5 kvm.
Hoppas nån har nåt tips....
/ PatrikJ
Det finns väl 22mm parkett som kan läggas direkt på bjälklaget, detta borde passa perfekt i detta fall.
Du kan ju regla upp ett jättetätt cc så kommer du undan med en mycket tunnare skiva. Eller kapa ner reglarna de mm som saknas om lägga vanligt golvspån. För det lär finnas säkerhetsmarginal så det räcker om du tar bort ett par mm på reglarna.
Men kan det verkligen vara värt besväret för de mm du tjänar?
Men kan det verkligen vara värt besväret för de mm du tjänar?
Jadu.
Vi får se om det är värt besväret. Jag tror nog att vi i slutändan accepterar skillnaden i golvhöjd mellan nya del och gammal del i huset.
Jag ville mest kolla om nån hade gjort nåt liknande.
När vi renoverade hallen limmade vi minerit VT istället för golvgips o sparade 5 mm.....betydligt dyrare skivor men där var det värt det.
/ PJ
Vi får se om det är värt besväret. Jag tror nog att vi i slutändan accepterar skillnaden i golvhöjd mellan nya del och gammal del i huset.
Jag ville mest kolla om nån hade gjort nåt liknande.
När vi renoverade hallen limmade vi minerit VT istället för golvgips o sparade 5 mm.....betydligt dyrare skivor men där var det värt det.
/ PJ
Klicka här för att svara