61 904 läst ·
16 svar
62k läst
16 svar
Ojämnt golv?
Sida 1 av 2
Jag ska lägga ett parkettgolv, men undrar hur mycket ojämnhet man ska acceptera? Jag har mätt så gott det går och kommit fram till att det är ca 7 mm skillnad mellan bergen och dalarna och det är ca en meter mellan högst och lägst. Ska jag justera eller är det inom felmarginalen?
Tacksam för svar
Anders
Tacksam för svar
Anders
Hej jag har lagt ett rappgo golv på ett något ojämt undergolv, det är helt katastrofalt mycket knarr i det nya golvet. Det svajjar också på sina ställen men mest störande är knarret. Nu vill jag spika/skruva fast golvet men vad kan då hända eftersom det var tänkt att flyta? Det är ett klickgolv i fur. Gärna ett snabbt svar för jag har hammarn i handen 
Vad ska golvet ligga på ? Har du golvgips eller hur ska du justera det hela ?AndersV skrev:Jag ska lägga ett parkettgolv, men undrar hur mycket ojämnhet man ska acceptera? Jag har mätt så gott det går och kommit fram till att det är ca 7 mm skillnad mellan bergen och dalarna och det är ca en meter mellan högst och lägst. Ska jag justera eller är det inom felmarginalen?
Tacksam för svar
Anders
Det som kan hända är att du förhindrar det flytande golvet att utvidga och dra ihop sig som ett stycke. Det blir då antagligen extra stora glipar på några ställen när luften blir torr och kall (vintern) och klickfogar som utsätts för mycket press när det är varmt och fuktigt (sommar).Eter skrev:Hej jag har lagt ett rappgo golv på ett något ojämt undergolv, det är helt katastrofalt mycket knarr i det nya golvet. Det svajjar också på sina ställen men mest störande är knarret. Nu vill jag spika/skruva fast golvet men vad kan då hända eftersom det var tänkt att flyta? Det är ett klickgolv i fur. Gärna ett snabbt svar för jag har hammarn i handen![]()
Svajande är heller inte så bra för belastningen i klickfogarna.
Vore det hos mig skulle jag göra om underarbetet och lägga golvet på nytt.
slipar man av 7mm på en 22 spån är där inte så mycket kvar...., visst nån mindre rygg kan man slipa ner men annars är det spackling som gäller
Eter: eftersom du lagt klickvarianten av Rappgos golv kan du väl plocka upp det, spackla ut undergolvet så är problemet löst
Eter: eftersom du lagt klickvarianten av Rappgos golv kan du väl plocka upp det, spackla ut undergolvet så är problemet löst
Jag har samma problem med flera millimeters skillnad mellan toppar och dalar i mitt undergolv av råspont. Jag har funderat på att det bästa och enklaste skulle vara att spackla det så det blir tillräckligt jämt för att lägga ett klickgolv i laminat.
Men frågan är vilket spackel som är lämpligast?? Jag fick rådet av en byggare att använda flytspackel men att jag då först skulle behöva lägga ett lager primer först. Tycker det låter som lite överdrivet för visst finns det väl nåt golvspackel som man kan spackla på lika snabbt och enkelt som då man spacklar upp en vägg?? Frågan är alltså bara om någon vet vad det är för spackel?
Tacksam för ev. svar.
Men frågan är vilket spackel som är lämpligast?? Jag fick rådet av en byggare att använda flytspackel men att jag då först skulle behöva lägga ett lager primer först. Tycker det låter som lite överdrivet för visst finns det väl nåt golvspackel som man kan spackla på lika snabbt och enkelt som då man spacklar upp en vägg?? Frågan är alltså bara om någon vet vad det är för spackel?
Tacksam för ev. svar.
Det finns massor av olika fabrikat av cementbundna golvspackel som har plastisk konsistens. Åk till närmaste byggvaruhus, de har säkert.
Huruvida det är lämpligt att spackla som du tänkt låter jag vara osagt, dock.
Huruvida det är lämpligt att spackla som du tänkt låter jag vara osagt, dock.
Jag har nu rivit upp hela golvet och har insett att det finns utrymme att lägga en 10 mm spånskiva som avjämning istället. För visst skulle väl det kunna jämna ut det tillräckligt bra för att sedan kunna lägga laminatgolv. Men en fråga till som dyker upp då är ifall spånskivan kan orsaka knarr när den ligger mot den gamla ojämna råsponten? Eller det är inga problem om man ser till att lägga rejält med lim på topparna av råsponten och sen hyfsat tätt med skruvar?
Jag är orolig för knarr då golvet knarrade rätt rejält innan pga den masonit som tidigare låg på råsponten. (Det var först när jag rev bort det som jag insåg att det var orsaken till knarret)
Skulle uppskatta mycket om nån kunde ge mig lite råd angående detta.
Jag är orolig för knarr då golvet knarrade rätt rejält innan pga den masonit som tidigare låg på råsponten. (Det var först när jag rev bort det som jag insåg att det var orsaken till knarret)
Skulle uppskatta mycket om nån kunde ge mig lite råd angående detta.
Det handlar inte bara om knarr, utan om spånskivan blir stum nog. Om golvet under är för ojämnt får inte spånskivan upplag särskilt tätt, och kan svikta. Om man å andra sidan med skruv tvingar ner spånskivan i svackorna på undergolvet så blir den ju knappast utjämnande. Men det beror helt på hur ojämnt golvet är, det kan absolut fungera.
Igår kväll började jag på att lägga 10 mm spånskiva. (Det tar ju sin lilla tid då man har ett jobb att sköta också). Nu i morse så testade jag att "hoppa" runt lite på den del jag hann lägga och golvet känns rätt stumt och bra.
Denna utjämning gör ju inte golvet helt plant men det jag hoppas och tror på är att det jämnar ut golvet så pass att det inte ska bli nån svikt i golvet.
Jag återkommer med mer info senare när golvet är klart och jag har hunnit använda det en tid.
Denna utjämning gör ju inte golvet helt plant men det jag hoppas och tror på är att det jämnar ut golvet så pass att det inte ska bli nån svikt i golvet.
Jag återkommer med mer info senare när golvet är klart och jag har hunnit använda det en tid.
Varför inte bara flytspackla? Anledningen till att man flyspacklar är ju att gravitationen gör att du får en yta som är helt plan så länge som du har rätt flytbarhet på blandningen. Så tänker jag göra i alla fall, har samma problem med ojämnt golv.
Håller med. Fast det är inte riktigt så enkelt som du beskriver, det finns inget flytspackel som av sig själv ger en helt plan yta, i alla fall inte vid så tunna skikt som man normalt lägger. De flyter ut bättre eller sämre, men det är ofta en god idé att hjälpa till med en stor spackel eller en kratta eller liknande.