Jag ska lägga klinkers innanför entrén och funderar på vilket underlag som krävs. Duger det att lägga klinkers direkt på golvspånskivan eller måste jag lägga gips först? I så fall, med vad fäster man gipsskivan med? Skruvar man eller limmar man?

Du ska ha gips.

Både limma och skruva funkar.

Duger det med 6 mm?

Njae. Hur tätt är det mellan bjälkarna under spånet?

Det är ett Nivell-system med reglar parallellt med väggarna (10 cm från väggen) och reglar vinkelrätt mot dessa med cc 60.

Då skulle jag säga att du behöver en golvspånskiva på 13 mm. Denna kan skruvas, som Mathias säger, men om man hellimmar den med riktigt gipslim får man en samverkanskonstruktion som blir starkare (fast dyrare). Tillverkarna tar mig veterligen inte på sig ansvaret för konstruktionen om du bara skruvar, så du får stå för kalaset själv om plattorna släpper om du inte limmar.

• Gilla
Lobstercat
  • Laddar…
Jon menar golvGIPSskiva på 13mm...... så att inga missförstånd uppstår...;)

Hehe, ja förstås. Tack. :)

Ok. Med 13 mm gips och 8 mm klinkers blir det 21 mm + fixen. Parketten bygger 15 mm + någon mm för mattan under. Några idéer hur man fixar övergången snyggt?

Det är ju bara 10mm som skiljer. Inte mycket att bråka om. Antingen fixar du en "kundanpassad" tröskel i trä med rätt profil eller så använder du en vanlig tröskellist i metall.

Taget! Tack för tipsen!

Mikael_L
Flytspackla går väl också ?!
Och det blir väl ngn mm tunnare? Hur mycket ?

Visst, det funkar. Minst 12 mm, så det blir några millimeter tunnare är gips+lim. Fast kanske lite knepigare att få plant om man inte är van.

...och dyrt?

Nja, gipslimmet är också ganska dyrt (om man nu inte tar genvägen att skruva, men det avråder jag normalt från). Tror inte det blir så stor skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.