I
ipppe: ok tackar för alla inlägg... ska sätta igång med att riva den bortre delen av mattan iaf...får se hur jag gör med brunnen sen =) tackar
11 svar · 6,2k läst
P
Pius: Tack för svar ! Du verkar väldigt nöjd, skulle vara kul att se bilder ... ? Visst bor ni ett nybyggt hus i gammal stil ? Vad gäller färgen så är det för sent att ångra sig, klinkern är redan hemma, hämtade igår. Jag tror det är gul, eller heter den brun ? Den rosa gillade jag inte alls, den var ännu vassare med en massa prickar ! ;-) Antar att det blir att se annorlunda ut på
3 svar · 7,8k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Ett rimligt pris idag är ca 800-1200kr per kvadratmeter, ofta mot det dyrare hållet om golvvärme (särskilt el) ska läggas samt om det är våtrumsarbeten. Utöver detta lägger du på priset för klinker/kakel. Med kvadratmeter menar jag den totala ytan plattsättningen görs på. Problemet idag är bristen på hantverkare så många tar lite högre priser (med all rätt då vi lever i en
1 svar · 6,4k läst
A
Aqvilin: Hej, vi skall snart in i vårt hus. Vi funderar vad vi skall ha för golv i köket. Luckor kommer bli vita, vägg något beiget. Det ligger parkett i de angränsande rummen. Köket ligger i ett hörn och vi vill inte ha parkett. Har tänkt på något plast golv, i shackrutigt kanske. Någon som har erfarenheter eller bra förslag?
0 svar · 1,6k läst
L
LindaW: Vi har lagt laminat och det funkar hur bra som helst. Likaså kostade det inte mycket så vi tänkte att då kan man byta ut det om några år när barnen är större och man inte behöver tänka så mycket på repor, färgmålning mm mm. Har en väninna som lade in mjuk röd heltäckningsmatta och åååååååh så snyggt och mysigt. Planerar själv att lägga röd nålfiltsmatta vid en
7 svar · 12,1k läst
lier
lier: http://forum.byggahus.se/inredning/51359-stengolv-under-braskamin.html#post398386 Klicka på länken det har varit uppe i en tidigare tråd. /Linda
10 svar · 4,4k läst
R
refero: Jag hyvlade bort det lilla som fanns kvar av limresterna (knappt synbart) och lukten försvann. Däremot ska jag borra ett hål för att kolla - det är gjort i ett angränsade rum och där var det torrt och fint. Givetvis håller jag med dig - att flytande golv är en dålig lösning. Tack för tips! Lasse
8 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: Om man som amatör har ett ojämnt undergolv skulle jag se till att fixa det först. Det är svårt nog ändå att få fiskben bra...
4 svar · 5,8k läst
lier
lier: Jag har ingen bra bild men vi hade inte riktigt svart men mörk mörk grå. Vi hade en mörk fog. blir så markant med en ljus fog.. Men smaken e ju som baken, delad :)
3 svar · 2,7k läst
K
ktm250: För att få bort oljan så bränner man av den tills den slutar "blöda".
4 svar · 4,2k läst
T
tiggre: Gjorde exakt som du beskriver Tobbe31, dock fick jag bort all papp med stålborste men inte all tjära. [bild] Sen primade jag två varv armerade (rutnät med 30-40mm emellan) och flöt (ej fiberarmerat då det är i källaren). Allting vart stående i två år innan jag klinkrade golvet, inga sprickor eller släpp mellan golv och det flytspacklade uppstod. [bild] Så här har det varit i tre
13 svar · 3,7k läst
·
M
Marcus-i-Västerås: tips på billigt fiberarberat flytspackel... kakelplattan.se
3 svar · 9,5k läst
W
wsp: Tack igen jon_h, lyckades dock med att skrapa bort det mesta. Använde en sylvass skrapa monterad på 2 m skaft. Kan sen ta bort det sista med slipmaskin. //WSP
2 svar · 3,3k läst
O
opaler: Hej! Kolla Nobleteams hemsida hälsningar opaler Har haft deras plattor hemma som prov riktigt fina! opaler
5 svar · 4,1k läst
S
Storån: Jo, är nog säkrast. Bar in en vedkamin och monterade den i förrgår. Ska elda och lacka på fredag.
2 svar · 4,2k läst
J
jon_h: Till viss del, ja. Men värmeledningsförmågan i keramik är ganska god, så påverkan brukar bli acceptabel.
7 svar · 5,5k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Hej, Jag har också trägolv i hallen. Enligt mina golvkillar räckte det med en golvgipsskiva ovanpå trägolvet och sen på med klinker mm. Vet ej hur stabilt golv du har men jag tycker att det låter lite överdrivet. Om du har ett flytande trägolv eller om det sviktar så är det en annan sak. Den firman som förstärker golvet slår förmodligen bara kortlingar mellan reglarna i golvet.
1 svar · 4,5k läst
G
Ginflyer: www.gapro.se har också. Säljs av en del av de stora drakarna.
3 svar · 3,6k läst
S
Shukokai: Hej! Jag göt min betongplatta den 24 april, och hade taket tätt den 20 juli sen har jag kört med en provisorisk golvvärme i 4 veckor 30-35 grader. Kan man börja på och smeta membran isolering på golv och väggar nu?
0 svar · 2,0k läst
A
Aine: Hm... vet ni vem eller vilka som saluför Alfix produkter?
4 svar · 3,9k läst
·
Fasting65
Fasting65: Ang såga i golvet. En duktig snickare kan såga bort några centimeter av golvet som angränsar mot klinern. Sen limmar man fast en eklist vilken man slipar ner till nivå med klinker och parkettgolv - och sedan lackar man. Det KAN vara ett alternativ. Om du inte har betalat ökar det ju sannolikheten att få upprättelse. När fakturan kommer så ska du bestrida den - skriftligen. Att sliparen
5 svar · 10,3k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/60546-dimensionering-mellanbjaelklag.html http://forum.byggahus.se/loesvirke/23394-krysskolvning.html
6 svar · 10,0k läst
Faidros
Faidros: [citat] Här har du lite att läsa: Bygga golv på cc 120 reglar Golv då 120 cm mellan takstolar?
12 svar · 22,7k läst
A
andersw: Det ena rummet är ca 15 kvm (ca 3*5) och det andra är en korridor på ca 8 kvm (ca 5*1.5). Jag tänkte ha golvvärme och klinkers i det nya rummet.
2 svar · 4,7k läst
L
LEH: Hej! Jag har haft en fuktskada i hallväggen och i samband med detta beslutat mig för att byta ut mitt gamla klinkersgolv när jag ändå håller på. Några plattor var ändå spruckna och mer än hälften hade släppt från underlaget. Efter att ha avlägsnat de gamla klinkersplattorna så upptäckte jag man tydligen gjutit plattan fel när huset byggdes. Plattan har en klack under golvnivå
0 svar · 3,3k läst
·
perra i skogen
perra i skogen: Att jag har ca cc 80 i golven. Det funkar kanon.
4 svar · 3,7k läst
T
TurboTouring: Anlita en mattläggare som är van att spackla, det tar honom kankse 2-3 timmar att spackla och det blir oftast perfekt. Sen brukar dom gå in efter någon halvtimme och "skrapa/hyvla" av det som inte blev bra samt fall mot golvbrunnar mm.
11 svar · 12,5k läst
T
TurboTouring: Hej! Kt en golvfirma och hör om dom har en kvartlist i plast, finns vita och i ek. Stiftas eller limmas fast Smyglist 10x15 mm ek pl 200cm Art.nr: 7112500 från Duri
1 svar · 6,3k läst
·
T
TurboTouring: Du bör kunna lägga på Hagmans Multiglans, funkar på de flesta golv.
1 svar · 3,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det fungerar som kontaktlim med det förfarandet. Det är dock viktigt att man först pressar ihop för att sedan dra isär. Det skapar en mycket stor yta på limmet och det torkar därför mycket snabbare. Det hugger alltså direkt vid andra monteringen. Annars behöver du sätta allt i press under något dygn.
7 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.