Golv
cheetah1: Väggens konstruktion gjorde att vi inte kunde göra hålet så stort, så det behövs inga specialgrejer längre. Problemet löst.
eggen: Vi behöver hjälp!! Håller på och total renoverar ett gammalt sekelskifts hus. Tyvärr går inte de gamla trägolven att använda så vi ska lägga nya. Vi ska måla alla vita högblanka förutom i köksdelen där de ska vara mörkbruna nästan åt det svarta hållet. Så mina frågor är: 1) Vad ska man ha för trägolv när vi ska måla dem? ( Eller kan man köpa färdig målade vita?)
leoj: [citat] Tack för tipset! Skall åka och köpa en Bosch idag. Denna kan säkert komma till nytta fler gånger!
jon_h: Okej. Då är det inga bekymmer. Kör på med en syratvätt. Fukta fogarna först.
Cheesus: Prova att dra fast ett par plank av 25 mm golvet och se om det sviktar anmärkningsvärt eller inte. Ju fler plank som binder ihop ju stadigare blir det ju. Isoleringen med extra mellanbjälkar är väl inget stort problem? Finns ju lösull alternativt finfint kutterspån på närmsta brädgård. Kutterspån är inget tokigt isoleringsmaterial i gammalt hus.
Endmaker: Hej, Jag skall fixa ett nytt golv i ett av våra rum. Huset är från 30 talet. Allt gammalt golv är bortplockat ned till de gamla spontade brädorna. De är tyvärr i ganska dåligt skick. Dvs en hel del not är trasiga och en del brädor är lösa så att det sviktar. Tyvärr så lutar det en hel del med. Från vägg och ut mot centrum golv så skiljer det nästan 30mm. Min tanke är att limma
leoj: Hej alla! Jag har några frågor inför golvläggning. Rummet jag skall lägga nytt golv i har tidigare varit ett stort rum som nu är avdelat med en innervägg. Det nuvarande golvet löper under den eftermonterade väggen. Då jag skall lägga in ett 15mm parkettgolv så måste det gamla golvet bort. Hur kapar man golvet lättast efter väggen. Vilket verktyg kan såga så nära? Har även
jon_h: Den är dock dyr (fast antagligen blir det billigare i och med att man sliper spackel/golvgips), och brinner väldigt fort efter att den blandats. Blanda lite i taget.
matslindberg: Var in på nordsjö ide och design och de har ett svart laminatgolv från tarkett. 379kr/kvm skulle de ha. http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/laminate/article/20242/article.asp
irover: jag vill också veta var man kan få tag i 28mm tjocklek på golvbrädor...!
irover: Moälven (som gör byggmax plankgolv) rekommenderar minst 20mm tjocklek för cc60.
jon_h: Det tar väl några timmar. Hyr en saneringsfräs och en stoftavskiljare. Hyrfirmor hittar du på Gula Sidorna, under rubriken "Bygg-, arbetsmaskiner - Uthyrning".
Henkepalt: Ahh, glömde. Det är källare under. Tunn platta, ett lager sand och sedan lättbetongbjälklag.
DVE: Köpte 14mm Tarkett Valnöt, "natura" lackad för ca 720kr/kvm. Köpt hos en lokal bygghandel som e återförsäljare...
Anonymiserad 23608: Pappen som "rundar hörnen" sitter på skivans ovansida.
1337: Stripper är ingen dum idé. Jag förmodar att du tänker slipa trägolvet som är under. Börja slipa direkt på skummet med ett grovt papper. 24- eller 16-papper borde nog fungera. Och då ska det slipas med riktig golvslip givetvis.
betula: Att såga ek på höstkanten är ingen dum idé, men det tar en torksäsong (vår/sommar) att torka till 20-25%. I så fall har du inget golv för än tidigast nästa augusti, kanske lite lång tid att vänta? Ek bör alltid lufttorkas först om man inte har en riktigt bra (industri) tork, det är så lätt att spräcka virket annars. Dessutom går det mycket långsamt och garvsyran sliter hårt
ByggPutte: Om Du ska täcka bra är det golvpapp typ mjölkpapp. Och masonit. Mvh Putte
blm: Tack för snabbt svar! Ska fundera vidare. Det är ingen höjdskillnad på andra sidan. Där det är höjdskillnad har det stått en platsbyggd garderob. Desto mer vi bryter upp brädor desto mer jobb blir det. Men det kanske inte finns så många genvägar i fallet.
rostra: Har 3 års erfarenhet av mattlackad ekparkett, dock inte något av de som du nämner. Vi har Tarketts VIVA (6,5 mm) i köket och är mkt nöjda, hade precis samma tankar som du vad gäller oljning osv. Prismässigt ligger det på samma nivå. Någon enstaka repa finns det har tålt både det ena och det andra, utseendemässigt fortfarande på topp.
pernitta: Kanske ett möjligt alternativ...... Demontera den gröna tröskeln och öka tjockleken genom att limma på material på undersidan och återmontera. Kanske med försänkta skruv och pluggade hål. Du bör kanske också minska höjden på dörranslaget. En klen kvartslist till vänster om tröskeln rundar av det hela. Dörrens nedre del innehåller säkert tillräckligt med material för att Du
Uffe_74: Visst men det slipper jag gärna... Svårt att få tag i. Behöver ca 100m. Har hittat 54m än så länge...
Minoa: Tack för svar, silvertejp är starkt och bra det funkar säkert. /Minoa
1337: Du ska inte behöva prima om spånskivan inte varit/är väldigt dammig. De flesta limmer fäster väldigt bra på spånskiva.
1337: Jag skulle vilja påstå att du kan vänta hur länge som helst. Var medveten om att golvet kan skifta lite i färg pga av oxidering och solblekning. Ska du täcka golvet så täck precis HELA golvet för att undvika färgskillnader. Eller så täcker du det inte över huvud taget. Ha då inte något stående på golvet (verktyg, kartonger, möbler, kläder etc.).
Jesca_j: Prova med olja som skall vara till golvet. (Det brukar vi använda tillsammans med en slipkloss/slipduk 300-korn till fläckar på våra ekbord med bra resultat).
Uffe_74: [citat] Ahha. Kanske ska testa med en tapetbortagningsmaskin. Varm ånga samt lite vart vatten kanske gör susen..?
oskis 123: [citat] Om det är ekgolv blir massan man blandar ihop av lim och damm ganska snart svart. Kan vara bra att veta.
oskis 123: Jag har sett golvtillverkare som säljer parkett med typ det mönster du beskriver. Kommer dock inte ihåg vilken. Tror det kallas "Holländskt"....