whitewheels
whitewheels: Jag la Tarkets parkett 60kvm + utan skarv in till ett mindre kontor på 10kvm. Det var våran plattsättare som tipsa om att det skulle funka o framför allt bli snyggare. På vintern "torkar" dock golvet isär just i dörrposten(ca 1mm). Har vant mig nu.......:rolleyes:,efter 3år ;)
3 svar · 2,3k läst
Macke202
Macke202: Hejsan, Vi har lagt in Nivell golv i vårt förra hus, också enplans på platta, byggt på 70-talet. Finns som sagt ett par trådar om det sen tidigare men du får gärna skicka ett PM om du har några frågor. Lycka till!
2 svar · 2,7k läst
J
jepperdy: Tack för svar! Har nu bestämt mig.:) Jag blandar själv! Ekonomiskt tjänar jag ca 2500:- :D på att "blanda själv". ( fått bra pris på grus) Arbetsinsatsen blir egentligen inte så mycket större, utan att det är värt det. Återkommer om resultat, för på Söndag smäller det! PS. Grovbetongen var inte tänkt att blanda ut .DS
4 svar · 4,7k läst
A
Anonymiserad 23608: Att lägga plana ytor är inte svårt. Jag skulle vilja påstå att man oftast ser runt dörrar om det är en yrkesman eller inte som har lagt golvet. Tyvärr finns det också många yrkesmän som håller på och kladdar med smålister och sillikon vid karm/foder, så det är ingen garanti. Plocka bort tröskeln och kapa sedan både karm (halvvägs) och foder. Lägg golvet. Bygg på tröskeln med
4 svar · 8,6k läst
Bloink
Bloink: Flytspackla ?
1 svar · 6,7k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Hej igen, Nej men jag vet att det finns firmor som säljer det och tror säkert att det är juste. Mjukt? Ja det beror på vad man jämför med och vad man har för krav. Visst är Ek hårdare och visst finns ett dussin exotiska träslag som är hårdare, kanske även vissa lövträsorter men det är tillräckligt hårt för att ha använts som köksgolv under flera hundra år... Tycker det är
3 svar · 3,1k läst
K
ktm250: Flytspacklet jämnar ju till golvet så det behöver inte vara jämnt innan spackling.
3 svar · 2,7k läst
J
johan_11345: Vi har målat ett par rum med vita golv. Rollas tunt (vi behöver 4 strykningar). Dock inte särskilt slitstarkt men snyggt ;-)
3 svar · 2,4k läst
P
Pauland: Skulle jag aldrig våga...;) Tack för dina fina och informativa hemsida. Många bra idéer att hämta där!
3 svar · 2,5k läst
bearpower
bearpower: Tack så mycket....en riktigt bra instruktion :)
3 svar · 2,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det finns många trådar angående Byggmax parkettgolv, sök på "Barlinek" eller "Byggmax" i golvforumet så bör du hitta flera stycken.
1 svar · 2,2k läst
J
jon_h: De flesta (alla?) golvleverantörer har anvisningar för hur man lägger deras golv på olika underlag. Följ dessa.
1 svar · 2,8k läst
J
johan_11345: Hej, vi planerar att bygga nytt kök i vår lägenhet från 1905. Vi har idag furugolv och vill gärna lägga in kalksten i fallande längder med värmeslingor under. Min fråga: Med tanke på att furugolvet rör sig - Vad skall jag lägga för underlag innan vi flytspacklar för att få golvet jämnt? (golvgips?) hur skall denna förankras på bästa sätt.( skruvas tätt?) Jag vill helst få
0 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Hehe, ja.. Det finns ju förstås den spillrisken också.
7 svar · 29,0k läst
F
f91jsw: Någon som vet om kan man köpa övergångslist i rostfritt stål? Eller blir det till att måttbeställa från plåtfirman?
0 svar · 3,3k läst
di98mase
di98mase: Hej, det skrivs en del om granitgolv här i forumet, Oftast verkar det handla om polerad granit i hallen typ. Jag efterlyser erfarenheter från er som har opolerade granitgolv som bara är behandlade med såpa och/eller vax. Hur upplever ni att golvet blir med blöta stövlar på och hur ser det ut när man har tappat en burk tomatpure på det. Funkar det med granitgolv i ett hus med barn i? Hur
0 svar · 2,6k läst
F
fn76: Slitage på golven i hall och kök är mycket större än i sovrum. Livslängd kan inte jag svara på.
3 svar · 2,7k läst
N
Nyrenoveraren: Finns det såna som är nöjda som det är??????????????????????????????? =) Golvet ska inte sparas. Ska jag passa på att lägga någon plast på marken under huset? När jag ska isolera, vad ska jag använda för slags isolering?
2 svar · 2,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Montera mot undergolvet, annars kommer det att bli rejäla problem.
1 svar · 3,3k läst
B
Bullmamman: Vi har skiffergolv i vår hall. Plattorna är oregelbundna med skrovlig yta och har legat där sedan huset byggdes 1973. Nu har flera utav plattorna gulnat och jag vet inte hur jag ska bort det! Jag har alltid gjort rent golvet med såpa vilket ska vara det "rätta". Har pratat med en lokal stenleverantör och de har aldrig hört talas om detta och vet heller inte hur man ska få bort det! Någon
0 svar · 2,3k läst
T
tapaza80: okej, har aldrig använt en fräs. Hur fixerar man så att spåret bli rakt? Vilket djup kan man köra så att inte listen blir "svag"?
10 svar · 9,2k läst
gryden
gryden: Jag har snart lagt runt 60kvm valnötsgolv från Fjordal, inhandlat på Beijers. Jag är novis på golvläggning och detta är första gången jag har lagt ett trägolv, och allt har gått bra. Jag tycker att golvet håller hög kvalitet och jag kan inte tänka mig ett enklare golv att lägga. Det enda lilla negativa jag har att säga om golvet är att not och fjäder ibland kan behöva en liten
1 svar · 4,3k läst
M
MrVintervind: Hej, hade tänkt att lägga klinkers (frostsäkert såklart) på vår utetrappa (betong) ca 8 kvm med inkl trappsteg. Funderar dels på lite allmänna råd om hur man t ex brukar klä in trappstegen och de skarvar som blir mellan de vågräta och lodräta delarna stegen, brukar man sätta ngn sorts list för att det skall bli snyggt? Blir det snyggast om man klär i "hela trappan" eller bara där
0 svar · 5,9k läst
J
jacoblager: Hittade själv det här i branchens egna rekomendationer: 1. Golvvärme ingjuten i betongbjälklag eller förlagd i avjämningsmassa. Platta på mark eller mellanbjälklag. Betonggolvet täcks med ångspärr (åldersbeständig plast) och därefter grålumppapp. Ångspärren ska överlappa med minst 200 mm. Grålumppapp ska inte överlappa annat än vid behov av utjämning. Grålumppappen kan
1 svar · 3,4k läst
P
Poggan: Hur gamla är barnen? Är dom i små, släng in billigt golv, byt sedan när dom växt upp å knappt håller sig på sina rum. :P
1 svar · 1,9k läst
krillek
krillek: En sån här skall du ha: Festo Saneringsfräs SAF-750.
11 svar · 19,3k läst
·
krillek
krillek: 100 kvm källare. Jag grävde ca 35 cm. Separationsduk, singlade av 10 cm, 14cm isolering (2 st 7 cm skivor blå Dow Floormate som las omlott), armering med golvvärmeslang och sen 8-10 cm betong på hela klabbet. Några rum (tvättstuga, allrum, hall, badrum och förråd) flytspacklades och klinkades. Två sovrum fick blå platon och trägolv. Ett rum (snickeri/verkstad) fick blå platon,
4 svar · 3,1k läst
J
jagakatt: Men hur vet man om en olja är "filmbildande"...? Nytt begrepp och ytterligare en parametar att ta hänsyn till inser jag. Letat en massa på forumet och hittat mycket om hurvida man skall ha olja eller lack... Hittar inte så mycket om vilken olja man skall satsa på....
2 svar · 3,8k läst
Irganox
Irganox: Hej, Jag håller på och renoverar i köket och har slått av och på strömmen lite. Kan detta ha förstört termostaten till golvvärmen, eller någonting annat? Golvvärmen ligger i badrummet och är en blå elkabel (thorin thorin). Nu verkar det som att panelen på väggen lyser både rött och grönt, alltså att värmen är tillslagen, men golvet blir inte varmt. Vad är det som kan vara
0 svar · 1,8k läst
Andjon
Andjon: Vissa fernissor går lätt att skrapa med en bra färgskrapa. Jag skrapade 20 kvadratmeter på 2 timmar. Att mjuka upp den med T-röd före skrapningen gör att det går ännu lättare.
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.