F
f91jsw: [citat] Jo: http://en.wikipedia.org/wiki/Terrazzo Både travertin och terrazzo är säkert löjligt dyrt i Sverige. Ska man komma över travertin överkomligt bör man nog köpa på plats i Italien, och helst känna någon åkare som kan ta hem det billigt.
122 svar · 45,2k läst
A
athena: Jag har sett detta svar på någon annan tråd, men är det så fortfarande eller är det något problem som dom kommit till rätta med? / athena
2 svar · 5,4k läst
P
pg99: Hej! Jag undrar vad som kan hända om inte golvet får ligga sina 48 timmar? Mitt golv har nu legat 24 timmar. Om jag nu lägger ut det innan dendära 48 timmars gränsen vad kan hända då? Reser sej golvet i skarvarna?
0 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det viktigaste är ju att det blev bra och att du är nöjd, och det blev du ju. Till er andra som funderar på oljade golv kan jag berätta att det var första gången för oss som vi oljade golv med maskin (vi har vitlutade och vitoljade grangolv). Det tog några minuter innan man blev vän med maskinen, men sedan var det inte alls svårt. Och resultatet blev jättebra.
6 svar · 5,1k läst
M
marjons: Ser att jag inte svarat på detta , sorry :( Vad gäller ursprung och metod så står det följande på hemsidan: "Marmorn kommer från Kina. Just marmorplattor kräver inte en enorm mängd av bearbetning vilket gör att det är den stenprodukt som minst påverkar arbetsmiljön för medarbetare i fabriken. Mer avancerade produkter ger mer fint stendamm etc. Det är samma bearbetning för
4 svar · 4,2k läst
A
alsikemicke: Har precis behandlat nylagt golv med hårdvaxolja, vitpigmenterad. Det var lätt att stryka ut jämnt och det blev snyggt. Enligt säljaren bir det tåligare än "vanlig" olja. Nackdelen är att det blir flera arbetsmoment, minst 2 strykningar pigmenterat + 2 strykningar transparent. Däremellan 24 timmars torktid (4 dagar alltså). Men man fixar det lätt själv med handverktyg. Man har också
2 svar · 15,6k läst
C
chagenfeldt: Hejsan, Vi har tagit bort en limmad plastmatta som låg i vår stentrappa. Nu är det ju såklart massor med limrester kvar. Vi har försökt få bort dem genom att använda ett par typer av lösningsmedel men det går inte att få bort allt och det tar väldigt lång tid. Jag vill inte skrapa alltför mycket eftersom jag misstänker att man kommer att repa trappan. Är det någon som har några
0 svar · 3,6k läst
M
Minoa: Hej, vårt hus från -81 är byggt med platta på mark, -en dålig konstruktion, :(ja dessvärre, även om vi inte upplevt några problem efter 17 år i huset. Golvet verkar inte uppreglat, utan vad jag kan se så ligger ovan betongplattan först styrolit och sedan spånskivor enligt en flytande konstruktion. Vi har i dagsläget linoleum i hallen och köket, men vill byta ut den mot klinker och
0 svar · 5,3k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Det mesta funkar till blindbotten, enklast är trossbottenskivan. I vårat hus sitter det tex vanlig råspont + papp som håller spånet på plats. Plankorna har suttit i 75 år i ett krypgrundsutrymme och är fortfarande i bra skick.
4 svar · 3,8k läst
T
TS: Lukten kommer rimlgen från reglarna som är instängda i en fuktig miljö. Bör räcka att riva allt, rensa golvet noga på organiskt material, lägga t ex platonmatta med uppvik och ventilerade lister (eller jape matta). Vill Du ha ännu bättre funktion, installera ventilerad platon. Vi har vanlig platon i sutteränghus + uppreglat golv, ingen källarlukt, varmt golv. Kanske bör Du låta
1 svar · 2,9k läst
D
Dantotsu: Jag hade använt ett golvbruk istället för betong. På det sättet har du en torktid på 1 dygn.
3 svar · 10,5k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Platta på mark? När vi rev golv efter vatten skada så skulle reglarna bort. Efter att vi tog sista biten på ca 50 cm sprack valvet. Mvh putte
1 svar · 2,9k läst
P
ppalm: [citat] Har oxo tänkt på detta men efter lite funderingar så tror jag inte jag kan rekomendera att limma mattan isånafall, limmet kommer nog få skarvarna på klickgolvet att resa sig med följden att det syns igenom mattan. Om dom skall lägga matta uppepå så kan det gå om dom tejpar den istället.
2 svar · 3,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: La ingen typ av fuktspärr på golvet då det inte ska hamna den typen av mängder vatten på golvet. Då jag hade ganska ojämt golv i grunden. Så skruvade jag en ekplyfa tätt mot underlaget som är bjälklaget och plank liggande emelan dessa. På denna limmades sedan eken. Sitter som berg än iaf och det las in förra våren så det har gått en hel cykel med max och min fuktighet gissar jag.
7 svar · 8,0k läst
T
Tornhill 2: ...eller så hellimmar du golvet mot underlaget och löser problemet på det sättet. Fråga golvtillverkaren om det går med deras golv. / Fredrik
2 svar · 2,1k läst
C
cameljointen: Skall lägga ett klickgolv över ett klinkersgolv som har lite toppar och så. Har flytspacklat bort det värsta så nu hoppas jag att man klarar sig.
2 svar · 3,4k läst
M
m96olsen: Hej, Lägger just nu in ett enstavs-ekparkett-golv i huset med oljat på andra våningen och lackat där nere. Har under läggningen sorterat ut en hel del plank med vita fläckar på. Dessa sitter typiskt på kanten av plankan och ser ut som skav eller dåligt behandlat trä, vi med storlek upp till 2x50cm. Ungefär 20% av plankorna har mer eller mindre dessa "märken", och det ser inte kanon ut
0 svar · 6,2k läst
D
Dantotsu: Ok, då är jag med på banan. Spontant kan jag inte se någon anledning till plast i denna konstruktion. Krypgrunden är väl förmodligen ventilerad?
3 svar · 2,9k läst
J
jawen: Jag hade krävt 20.000 kr eller så får dom fixa allt till rätta, och det innebär kontainer att slänga i, ny parkett, bära möbler, lägga in. Detta baserat på att ni accepterar hur golvet där uppe ser ut. Tror dom köper in det för ca 180-200 per kvm som ger ca 9-10.000kr för 50 kvm. Sen ca 24 timmar´s jobb med allt á 200 kr/tim ( den anställdes kostnad ) ca 4.800 kr Kontainer kanske
5 svar · 4,3k läst
P
Anonymiserad 23608: Min erfarenhet är att dom har mer gerings- och planingsfel än Kährs, vilket ger skuggningar (framför allt i kortändarna) som ger intryck av att golvet inte är ordentligt ihopslaget. Jag har även råkat ut för mer friställ i lacken med deras golv.
4 svar · 2,3k läst
F
f91jsw: På betonggolvet efterskrapade jag med färgskrapa. På spånet fick limmet vara kvar.
7 svar · 15,9k läst
Z
zezam: Avslutade just kvällens arbete med att ta bort plastmattan i hallen då vi ska lägga klinker där i helgen. Provade lite olika sätt att få bort limmet då det satt kvar då jag slet bort remsor av mattan. Testade med att samtidigt då jag drog bort remsan använde jag en fönsterskrapa som jag köpte billigt på clas ohlson. Det gick mycket lättare än att använda en spackelspade som många
3 svar · 25,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Är ingen expert, men skulle lägga råspont i stället. 21mm tjockt vet jag däremot säkert är för klent. Golvet kommer att svikta. 28mm är bättre.
1 svar · 3,6k läst
D
dc79: Ok, jag ringde till golvfirma nyss. Inga genvägar tyvärr. Bara att hugga i med färgskrapan och svettas lite...
1 svar · 4,2k läst
C
CCB: Hej! Jag bor i en souterrängvilla med dålig lukt i souterrängplanet och vill därför byta ut golvet (spånskiva) och isoleringen. Konstruktionen är följande: Bottenplatta-uppreglat golv med isolering emellan reglarna-plastmatta Hur gör man smidigast? Behöver jag lägga en plastfolie direkt på betongplattan? Jag undrar om mellanväggarna står direkt på betongplattan eller på färdigt
0 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Det tycker jag. Du har ju säkerheten i att både materialleverantören och din entreprenör godkänner detta. Om han använder Ardex grejer, eller annat material som är godkänt av leverantören för detta ändamål. Se till att även fogen är flexibel och klarar detta.
6 svar · 2,4k läst
D
dwardo: Tack för tipse Hästhagen, jag ska kolla upp Steinfix oljan och testa på en bit av vårt skiffer. :)
2 svar · 4,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Men - jag förstår inte varför du skall slipa om golven efter två år?? Om du slipar så försvinner ju ytskiktet, dvs. lutningen och all tid du lagt ner på att såpa golvet. Du måste då börja om från början med att luta och såpa, det känns ju inte vettigt, eller...?
2 svar · 2,9k läst
F
forzamicke: Hej! Någon som vet hur jag ska få tillbaka ekfärgen på detta golv? Det är ett ek stavparkett/fiskbensmönstrat golv. Går det att slipa om och ska man då lacka eller olja? Eller betsa? Vill få tillbaka den lite mörkare färgen. Ngn som har några tips eller ideer till en okunnig :-) Mvh
0 svar · 2,6k läst
·
D
Dantotsu: Hade det varit mitt hus skulle jag ändå lagt en plast i botten och sedan en airolen/foam ovanpå detta. Dra plasten omlott minst 20cm. Grålumppapp eller Foam är till för en viss stegljudsreducering och det spelar ingen som helst roll vilket du väljer.
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.