2 898 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Furugolv-problem
Jag håller på och lägger ett furugolv från Bygg-Max i en gäststuga på 15 kvm. (14x117)
Jag fick tips från snickaren som byggt själva huset att detta golv skulle passa bra. Problemet är nu bara att när jag har lagt nästan hälften av golvet så sviktar det när man går på det och det känns nästan som att man skall trampa rakt igenom golvet. "brädorna" är spontade ligger direkt på reglar (60 cm mellanrum).
Kan jag ha gjort något fel, eller kan det vara något med själva golvet? (dålig kvalitet?)
Vad kan jag göra för att lösa problemet? Spika fast golvet?
Tacksam för snabba svar.
Hälsningar från en stressad amatör.
Jag fick tips från snickaren som byggt själva huset att detta golv skulle passa bra. Problemet är nu bara att när jag har lagt nästan hälften av golvet så sviktar det när man går på det och det känns nästan som att man skall trampa rakt igenom golvet. "brädorna" är spontade ligger direkt på reglar (60 cm mellanrum).
Kan jag ha gjort något fel, eller kan det vara något med själva golvet? (dålig kvalitet?)
Vad kan jag göra för att lösa problemet? Spika fast golvet?
Tacksam för snabba svar.
Hälsningar från en stressad amatör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 231 inlägg
14mm golv går i princip bara att lägga på underlagsgolv, d.v.s. ett gammalt golv eller ett 22mm spånskivegolv. Tror inte ens c/c 300 skulle ha räckt.
Det krävs 25mm golvplankor för c/c 600.
Det krävs 25mm golvplankor för c/c 600.
Ja, det stämmer. Snickaren måste ha tänkt lite fel när han tipsade mig om detta golvet. Jag är själv bara en glad amatör som aldrig lagt en golvplanka i hela mitt liv tidigare.Nusnäs skrev:
Men då är det väl bara att lägga ner projektet och göra ett "undergolv" först.
Mvh,T
Ja. 14mm är för tunnt för cc60. Behövs 22-25mm.
Alt 1 - Skruvar du upp golvet och lägger spån över reglarna kan du sedan skriva tillbaka dina 14mm plank.
Alt 2 - Slit ut golvet. Gå till brädgården där hittar du t.ex. Norlida furuplank 22mm för 250kr/kvm(inte löpmeter).
Alt 1 - Skruvar du upp golvet och lägger spån över reglarna kan du sedan skriva tillbaka dina 14mm plank.
Alt 2 - Slit ut golvet. Gå till brädgården där hittar du t.ex. Norlida furuplank 22mm för 250kr/kvm(inte löpmeter).
Klicka här för att svara