Fogen blir väl inte lika stark, limytan minskar 1,2x24,4 = 29cm2 limyta, eller...

Tillverkaren garanterar att spånet uppfyller vissa hållfasthetskrav. Att spåren inte går ihop på undersidan betyder inte att skivorna inte lever upp till de kraven. Det behövs nog mer för att reklamera, skulle jag tro.

köpt på byggmax me... har samma springor... funkar kanon
dom jag köpte kan man köra löpande skarvar...
mvh
snickar estwing

Skickade frågan om löpande skarvar till Puhos en av Byggmax leverantörer för ett tag sedan och dom svarade att deras golvspån inte var godkänt för att skarva mellan reglar. Dom skrev dock att dom skulle testa detta men det skulle ta några månader. Gissar ändå att tanken med spånten är att den skall gå ihop fullt för att skarven skall hålla enligt tillverkarens spec.

sen kan man juh säga såhär me, att med ändsponten är att man kan skarva den var du vill.. kan bli en hel del kap å spill annars!

kan man lika gärna köpa vanlig spånskiva 22 mm å skarva på reglarna å sätta korlingar under å limma,,, billigare!

mvh
snickar estwing

Det fungerar säkert att göra så i det flesta fall, men man får inte samma böjstyvhet. Är de spåntade så får man ett löpande upplag över bjälkarna, har man vanliga kanter så samverkar inte skivorna över upplagen.

Sedan undrar jag om inte golvpånet har lite högre densitet än vanlig 22 mm spån? Kanske inte, jag har bara fått för mig att det var en annan kvalitet.

jon_h skrev:
Det fungerar säkert att göra så i det flesta fall, men man får inte samma böjstyvhet. Är de spåntade så får man ett löpande upplag över bjälkarna, har man vanliga kanter så samverkar inte skivorna över upplagen.

Sedan undrar jag om inte golvpånet har lite högre densitet än vanlig 22 mm spån? Kanske inte, jag har bara fått för mig att det var en annan kvalitet.
sant.. nja vet ej om samma böjstyvhet men man kortlar ej under... va ej det jag menade..
e det spontat så funkar det me löpande. man har juh även ett parkettgolv över sen m.m

mvh
snickar estwing

Man kortlar ej under? Jag uppfattade ditt förra inlägg som att man skulle kortla under för att kompensera för att det inte var spontat om man körda med vanlig spån.

hmm jag har solsting.. jobbig dag- ursäkta.
om du har spontat så lägg gärna en kortling i ändskarven som förstärkning. det gör gött..

mvh
snickar estwing

Jo, absolut. Så ska det ju vara om det inte är skivor som är godkända att skarvas mellan bjälkarna.

Det jag menade var att om man kör med vanlig spån så kommer man inte upp i samma böjstyvhet även om det ligger stöd under alla sidor på skivan, i och med att de olika skivorna inte kan samverka i skarvarna. Fast man kanske kommer upp i tillräcklig böjstyvhet för de flesta ändamål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.