11 362 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
slipa fernissat trägolv?
Någon som har slipat ett fernissat trägolv? Det sägs att det är svårt och jobbigt att slipa fernissade golv och jag vill slipa själv. Någon som har erfarenhet och kan ge råd om golvet kan förbehandlas eller på annat sätt förenkla slipningen?
Tacksam för svar.
Lena Göteborg
Tacksam för svar.
Lena Göteborg
Den som slipat våra golv har använt sig av diesel. Hur han apliserat eller om han använt det till att rengöra papprena med vet jag dock ej då jag håller mig borta när han slipar.
Diesel är det bästa men förkastligt med tanke på miljön så kör med margarin du.Tänk på att köpa ordentligt med slip papper (ett papper räcker ingenstans) och se till att ha en ordentligt vass sickel för hörnen.Lycka till,Rune B/Parkettläggare 
Hej jag jobbar som Golvläggare och har slipat mycket sådana golv, jag tar och gnider på Rapsolja och sen kör med 24 papp eller 36 om det är mycket ojämt, lycka till.
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
Hur vet man att det är "fernissa"?
Med grova papper och låga varvtal går det lite lättare. Kolla tyska sidor efter ferniss-borttagningsmedel. En kollega till mig hade fått tag på något medel därifrån och det löste upp fernissan såpass mycket att han kunde torka upp det mesta med trasor. Medlet är tillräckligt giftigt för att inte få säljas i Sverige. Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter.. Annars är de bästa medlen tålamod och uthållighet.
Klicka här för att svara