Jag och min sambo tänkte bygga en vägg så att vårt stora kök blir mindre samt att vi får ett extra rum. Eftersom det är första gången vi ger oss på något sådant så uppstår det ju ett par frågor.

Vi tänkte passa på att byta golv i köket och extrarummet men nu är frågan om vi ska bygga väggen ovanpå det gamla golvet och sedan lägga det nya golvet i båda rummen? Eller borde vi riva bort det befintliga golvet innan? Det borde ju bli höjdskillnader om vi inte river bort det...

Sedan så har jag funderat över om det nya golvet måste läggas under köksbänkarna..? För isf måste man ju riva halva köket och det är ju mindre roligt.

Jag vore väldigt tacksam för svar. Sådant här får man ju inte lära sig av Äntligen hemma och jag har inte hittat nån hemsida där det står om det här heller.

//Elin

Angående nya väggen på gamla golvet eller ej beror ju som sagt på hur ni vill göra med den nivåskillnad som blir. Vad har ni under förresten, spångolv gips eller bjälklag? Finns ju ingen vinst i att behålla det gamla under EGENTLIGEN.

Det nya golvet borde kunna läggas fram till fötterna på köksskåpen. Sen kommer ju sockeln att dölja den skarven. Nu vet jag ju inte hur erat kök ser ut men det borde inte vara några problem.

Hur tar man reda på vilken sorts golv man har då? :) Allt jag vet är att det är ett kök i en lägenhet, inte i ett hus, så jag antar att det är ett "standardgolv" vad nu det kan vara.

Och vad händer om jagriver bort golvet? Måste jag spacka eller något eller kan jag lägga det nya golvet rakt på vad som nu finns under vårt nuvarande golv?

Suck, det är många frågor när man är ny...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.