Hej!

Jag hjälper min bror att renovera hans hus och i hallen hade vi tänkt att lägga klinker.

har nu några frågor kring detta-...

Konstruktionen ser ut så att det är gjuten platta, sedan reglar sedan träplank. Själva konstruktionen känns mkt stabil och stum.

Vad blir bäst att göra innan man lägger klinker?
Någon sa till mig att lägga typ underlagspapp, eller dylika, då golvet redan är stumt och sedan på med primer, fix och klinker, kommer detta att fungera?

Behöver man lägga golvspån, gips eller annat?
Vill helst inte komma upp mer i höjd.

Tacksam för snabbt svar!
Mvh Nicholas

T
Antingen flyter du eller lägger golvgips, vilket som.

Nej nej, det kommer absolut inte fungera att göra så. Inte en chans.

Antingen river ni er ner till betongen, och jobbar med att gjuta på och sedan lägga keramik. Så hade jag gjort. Eller så limmar ni en golvgips på trägolvet, om detta är böjstyvt nog. För att veta om det är det så behöver man veta tjocklek och hur tätt det ligger upplagt.

Edit: Tank hann före.

ok, man vågar inte chansa...vet att hos farsan så lade han klinker rätt på plastmattan, och under plastmattan var det bara golvspån. Detta har inte släppt än efter 4 år.

Så om jag nu ska fuska, hur ska jag göra...vill verkligen inte ha mer höjd. Samt att det blir bra mycket att fylla upp om jag måste plocka ner till plattan.

Några förslag?

Det finns ett sätt till som inte är fusk, där ni inte förlorar så mycket höjd. Riv bort trägolvet, regla i till 300 c/c, skruvlimma golvspån och sätt plattorna direkt på spånet med Ardex S48.

Att lägga klinkers på en plastmatta med spån under är en sak. Det kan fungera, beroende på typ av matta och hur tätt spånet är upplagt. Att lägga klinkers på underlagspapp som ligger på ett trägolv är en helt annan sak, det kommer aldrig fungera. Jag tänker inte hjälpa dig att hitta på sätt att fuska, någon annan kanske vill. Jag tycker att ni ska göra det ordentligt istället.

tack för tipsen Jon_h

Det låter som ett bra alternativ. Men det där ardex, använder man det istället för fix?

Mvh Nicholas

T
almanakis skrev:
tack för tipsen Jon_h

Det låter som ett bra alternativ. Men det där ardex, använder man det istället för fix?

Mvh Nicholas
Ardex S48 är ett ett högflexibelt fix: http://www.ardex.se/produkter/s48.html

Men det är dyrt.........

Och dessutom ganska svårjobbat, i och med att det brinner så fort.

räcker det med c/c 600 reglat om man lägger 22 golvspån limmat och skruvat samt på den limmar golvgips och sen klinker eller ska man regla 300 c/c i alla fall?

Det räcker gott och väl med c/c 600.

ok, då slipper jag trycka ner mer golvåsar:)
jag har börjat riva upp golvet i ekonomidelshallen, får nog byta alla golvåsarna eftersom spånskivan är limmad i dom och en del åsar är bitvis shimsade med masonit och andra är bilade..:(
samt att golvet lutar med "knixar"
jag ska lägga 20 slang med aluplåtar och folie i böjarna.åsarna är 175 mm, räcker den tjockleken på isolering?en del värme ska ju gå ner i krypgrunden åxå.
vad använder man för lim mellan golvspån och gips?

Hej!

Vi har ni rivit bort planken då isoleringen var riktigt dålig samt slarvigt lagt.
Vi hade tänkt att isoler med cellplast då plattan är oisolerad.

Undrar nu om detta fungerar som vi tänkt:

Hallen är ganska stor så har tänkt att endast lägga klinker den första ca 1m och resten parket.
Så om vi nu har 100mm cellplast överallt förutom själva entrén, där har vi 80mm, kan jag då flytspackla upp till samma höjd och sedan lägga klinker?

Nästa fråga är då, det går väl lägga parkettgolvet rätt på cellplasten(golvfoam först)?

Mvh Nicholas

pellefant skrev:
vad använder man för lim mellan golvspån och gips?
Ardex S48 eller motsvarande.

almanakis skrev:
Så om vi nu har 100mm cellplast överallt förutom själva entrén, där har vi 80mm, kan jag då flytspackla upp till samma höjd och sedan lägga klinker?
Den kan man, om man använder ett spackel som klarar att läggas så högt, men det blir dyrt. Gjut upp det mesta med något billigare istället. Kanske EPScement.

Får först skriva tack till Jon_h som alltid finns till hands för att svara på eventuella problem som kan uppstå..

Dock tror jag att du missuppfatta mig, tanken var att lägga 100mm cellplast i övriga hallen, sedan 80mm cellplast endast vid entrén, alltså flytspackla upp 20mm, sedan är de i rätt höjd. Det måste väl frungera.

Sen tänkte jag på en till grej, ska jag ta bort bjälklaget till betongen och lägga cellplasten "flytande" eller riskerar jag då att cellplasten knarrar i skarvar när jag sedan lägger på trägolvet?

Mvh Nicholas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.