Souterränghus från 68. Platta på mark med ingjutna reglar och ett uppreglat golv på det med golvspån och överst en fin orange heltäckningsmatta. Allt har med åren kommit att få en fin odör. Så såg det ut när jag köpte huset för tre år sedan och nu är det dags att fixa nytt golv.

Jag har tagit bort allt inklusive de ingjutna reglarna så att det är en ren bottenplatta och skall nu bygga upp ett nytt golv. Enligt den förra ägaren så är det lecaisolering under bottenplattan. Ytterväggarna är murade lecablock och innerväggarna lättbetong, alltås inget trä alls i konstruktionen.

Det första problemet är att bottenplattan är extrem ojämn, man har i princip hällt ut betongen och trampat runt i den lite, det kan kanske skilja fem centimeter mellan den högsta och den lägsta punkten. Om jag jämnar till den så har jag totalt kanske 8-10 cm att bygga på. Min tanke var ursprungligen att jämna av den med flytspackling men det är så stora ojämnheter så det blir rätt dyrt så jag fick tipset att istället använda sand och därefter lägga golvcellplast ovanpå.

Den föreslagna konstruktionen är alltså nerifrån och upp

Sand
Cellplast (sån där rosa)
Fuktspärr
Foam
Parkett

Kommer antagligen inte att lägga golvvärme men funderar på om jag skall lägga in slingor färdigt i cellplasten så att jag kan göra det om jag skulle ångra mig.

Åsikter om detta? Är det katastrof? Skall jag göra något annat istället?

Egentligen är det bara två saker som är viktiga, det får bygga max 10 cm och det skall ligga parkett överst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.