1 582 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Nytt köksgolv, klinkers
Hej, vi ska bygga om köket och vill i samband med detta lägga in klinkers. Där ligger ett lager golvspån idag på träbjälklag c/c 600 så jag lär få stabilisera golvet först. Dessutom vill jag lägga en fuktspärr i hela köket pga läckageriskerna.
Hur tjockt golvgips bör jag lägga?
Skruvas detta endast, eller bör jag även limma mot underlaget?
Ovanpå gipset, behöver jag flytspackla eller kan jag lägga ett rollat tätskikt direkt på gipset?
Hur tjockt golvgips bör jag lägga?
Skruvas detta endast, eller bör jag även limma mot underlaget?
Ovanpå gipset, behöver jag flytspackla eller kan jag lägga ett rollat tätskikt direkt på gipset?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det finns ett alternativ till som diskuterats mycket under badrum. Prima direkt på golvspånet och märla fast armeringsmattor. På med eventuell elvärmeslinga. Flytspackla sedan direkt. Sen tätskikt och voilà.
Jag vill helst undvika flytspackling eftersom kringliggande rum har parkett som hamnar något lägre än köksgolvet. Det är sammanlagt fyra meter av golvet som angränsar mot andra rum. Jag vill inte flyta något fall heller utan bara se till att det finns ett vettigt tätskikt speciellt under diskbänken så att ev spill och läckage stannar där tills det upptäcks.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Visst kan du lägga tätskikt på gips. Rekommenderar CC Höganäs och andra system som använder duk som gummas.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Du ska använda golvgips, inte vägggips och speciallim. Skruva eller lägg i press för att limmet ska bita jämt. Tyvärr finns här tydligen ingen plattsättare vaken som kan förklara närmare, men mitt tips är att söka på badrum +golv för vidare information.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Vet inte om de har not och fjäder, men du limmar ju dom mot underlaget. Skivorna behover alltså inte hålla ihop eftersom det är underlaget under som ska bära upp. Gipsets funktion är bara att skapa ett bra underlag att lägga klinker på.
Edit: Var i samma sits (kök, golvspån och cc60) och valde istället att flytspackla hela ytan. Det bygger ju ungefär lika mycket som bara gips men främst för att jag ville ha golvvärme vilket då ligger i flytspacklet.
Edit: Var i samma sits (kök, golvspån och cc60) och valde istället att flytspackla hela ytan. Det bygger ju ungefär lika mycket som bara gips men främst för att jag ville ha golvvärme vilket då ligger i flytspacklet.
Redigerat:
Jajjemän, jag oroar mig säkert i onödan, men farhågan jag har är att om man får lite olika tjockt med lim under skivorna så kan de hamna på olika höjd mot varandra. Not och fjäder ordnar ju upp detta av sig självt så att säga.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Så mycket kan det väl inte skilja i tjocklek? Limmet ska ju kammas ut också.
En del justeringsmån har man ju också när man lägger klinkret.
En del justeringsmån har man ju också när man lägger klinkret.
Klicka här för att svara