Hur väl syns smuts på ett rutigt (mörkgrått-beige) marmoleumgolv?

På ett ljust plastgolv syns ju allt som hänt i veckan och innan dess och mörka färger har ju en förmåga att framhäva ljusa hundhår.

Tvekar på om jag ska lägga rödbrunt eller rutigt marmoleumgolv i köket nämligen så det kunde vara roligt att höra om någon har erfarenheter.

Har själv ljusblå/beige/mörkblå kombination i hallen, på de ljusare färger syns inte smuts lika mycket som på den mörkblåa delen. Dock smutsiga vattendroppar syns på de ljusa bitar betydligt mer än på den mörkblåa.
Rödbrunt plastmatta har jag i köket och tycker att det syns inte så mycket smuts på den, jämför med golvet i hallen.

Jag har nyligen lagt in rutigt (svart/vitt - raven/barbados) Marmoleum, fortfarande lite byggstök i köket men jag tycker inte smuts syns farligt mycket. Rutorna är ju lite melerade som de är så det lurar nog ögat. Och framför allt tycker jag det är snyggt med rutigt så jag röstar på det! ;)

När jag ändå skriver så har jag en efterlysning på en Marmoleum klick-platta i färg barbados i Köpes-forumet, om nån har en över :p

aleica skrev:
Jag har nyligen lagt in rutigt (svart/vitt - raven/barbados) Marmoleum, fortfarande lite byggstök i köket men jag tycker inte smuts syns farligt mycket.
Har du bilder??? Vore jättespännande att se, då vi precis är i tagen att lägga golv i köket, och inte riktigt kan bestämma oss för färgkombination. Vad har du för luckor?

/alacs

DSC_0001.JPG
Svårt att få till bra bilder eftersom det är ganska stökigt, köket är inte klart än. Men luckorna är original 50-tal omlackade i S0502-Y. Det kommer mer bilder framöver, väntar på leverans av vitvaror och tapeter.. På min köksblogg finns fler bilder, så titta gärna där.

Lycka till med golvläggningen! /Linnea

Hur är den vita färgen på luckorna mot golvet? När vi tittade på barbados hos mattaffären kändes den så gul.

Kul att kika in i din blogg!

Jag tyckte också att de ljusa plattorna var väldigt gula i butiken, men dels sägs det ju att plattorna ofta har lite extra gulton när de är nya, dels så upplever jag dem inte som lika gula när de hamnat på golvet bredvid de svarta.
Men visst, det är ju en definitiv skillnad mellan det vita på väggar och skåp mot det "vita" på golvet, men jag tycker inte att det är något som stör. Jag tror snarare att det hade blivit alldeles för stora kontraster på golvet om plattorna hade varit helt svarta och helt vita.
Dessutom skulle nog smutsen synas bättre då.. :)

Hemmakatten
Jag är nog av den åsikten att man skall välja golv efter vad man tycker är snyggast och inte hur mycket smutsen syns. Smutsen tar jag hellre bort med regelbunden dammsugning och golvtvätt....

Eftersom Marmoleum Click är ett linoleumgolv så är det viktigt att man då och då polerar upp det med "iwax" eller liknande för att det ska bli mer motståndskraftigt mot fukt och lättare att rengöra smutsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.