2 561 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fel årstid för trägolv?
Hej!
Jag har tänkt lägga 60kvm massivt furugolv (25*183) på befintligt playwoodgolv som ligger i 70-talsvillan. Men nu har jag blivit lite fundersam när det gäller luftfuktighet och hur golvet rör sig. Hoppas kunna bekräfta eller avfärda min teori.
Har läst att golvet kan röra sig upp till 1% på bredden vilket i det här fallet blir 1.83 mm.
Som jag förstått det är sensommaren den fuktigaste perioden på året som då borde innebära att tiljorna är som bredast just nu. Skulle detta innebära att om jag lägger golvet nu, och skruvar fast tiljorna i underlaget, så kommer det uppstå springor som är synliga resten av året, eftersom det är lägre luftfuktighet då, och därmed något smalare tiljor?
Skulle man istället lägga golvet på vintern/våren då luftfuktigheten är lägre, skulle springor ej uppstå, utan det skulle snarare bli att golvet expanderar lite på bredden.
Stämmer det här alls eller är jag ute och cyklar?
mvh
Dannemannen
Jag har tänkt lägga 60kvm massivt furugolv (25*183) på befintligt playwoodgolv som ligger i 70-talsvillan. Men nu har jag blivit lite fundersam när det gäller luftfuktighet och hur golvet rör sig. Hoppas kunna bekräfta eller avfärda min teori.
Har läst att golvet kan röra sig upp till 1% på bredden vilket i det här fallet blir 1.83 mm.
Som jag förstått det är sensommaren den fuktigaste perioden på året som då borde innebära att tiljorna är som bredast just nu. Skulle detta innebära att om jag lägger golvet nu, och skruvar fast tiljorna i underlaget, så kommer det uppstå springor som är synliga resten av året, eftersom det är lägre luftfuktighet då, och därmed något smalare tiljor?
Skulle man istället lägga golvet på vintern/våren då luftfuktigheten är lägre, skulle springor ej uppstå, utan det skulle snarare bli att golvet expanderar lite på bredden.
Stämmer det här alls eller är jag ute och cyklar?
mvh
Dannemannen
När du köper furugolv (och annat golv typ parkett) så köper du det torkat och plastat. Inga problem.
Det är Siljan golv som jag tänkte köpa från Torkat Trägolv, inga konstigheter alltså då det väl är schyssta grejjer med schysst förpackning.
Min tanke är att eftersom man låter golvet acklimatisera sig i rummet där det ska läggas, typ två dagar liggandes i sin förpackning, så anpassar det sig till fuktigheten i utrymmet. Men det kanske inte spelar någon roll.
Det blir något lite glipor, men det blir det alltid men trägolv. Det är liksom inbyggt i materialet. Vi ser skilnad på vårvintern, helt klart, men det är inte så att man deppar ihop direkt. Vi lade in samma golv som du i slutet av juli.
Klicka här för att svara