Har hittat lite trådar här, men inte riktigt fått vissa saker klara för mig. Vi har en 20-tals lägenhet och i den stora inrehallen och vardagsrummet ligger det fiskbensparkett och den tror vi att vi bara ska slipa och olja, ev addera pyttelite valnötspigment, är det någon som gjort det?

Min andra fråga gäller vitmålatgolv i kök resp sovrum, hur jobbigt är det? är det svårt att få bort de tydliga skarvarna? Hur mycket slits det? Vi har 10 cm(max) breda furuplankor. Vi ska slipa dem nu, men kan inte bestämma oss för om vi ska vitpigmentera golvet eller vitmåla, gillar det vitmålade bättre, om det inte blir för slitet à la new england stilen(passar inte med övrig stil i lägenheten). Vi ska ha lite retor-känsla i köket med virrvarr och ev trälaminats stänkskydd.

är det helt hopplöst jobbigt med vitmålade golv? Ska man täcka kvistar med shellack innan och i så fall hur många gånger per kvist?

Tacksam för all hjälp
 
heisiandiishe
Renoverade min sekelskiftes lgh inför försäljning för en tid sedan. Målade golvet vitt då det var nyss framtaget golv (tidigare linoleumgolv) i kök och hall. Trägolv (gammalt undergolv med smala brädor i dåligt skick) i vardagsrum och finare skick med lite bredare brädor i sovrum.

Billigt med slipning och två strykningar färg som sedan blev en tredje då jag kände att det inte täckt 100% (men väl 99%) i köket där brädorna var helt "nyframtagna". Breda spriongor på några ställen i köket gjorde att det inte täckte riktigt som jag ville.

Slipning och målning 3 gg ca 12 000 + moms, för ca 45-50kvm lättare slipning av golvyta.

Resultatet blev OK, med aningen lantkök, ruff känsla på golven förutom sovrummet som redan hade bra golv, där var slipningen enklare antar jag och eftersom de inte slipade "på djupet" och hela processen gick väldigt snabbt (!) så blev finishen kanon i sovrummet, men som sagt lite mer ruff i övriga rum.

Vitmålat är BRA speciellt när man har (som jag hade) betong där gammal spis hade stått för 100 år sedan och betongruta i vardagsrum där ena kakelugnen stått och träruta i sovrum där den andra kakelugnen stått. Vitmålningen gav detta lite snurriga golv ett överlägset helhetsintryck. Det var trist att lämna lägenheten när den blev så skön men vi behövde större..

Så jag vet inte hållbarheten, men om edt slits efter ett antal år så är det ju billigt att faktiskt ta och få hjälp med att stryka på ett lager till för en överkomlig peng

KVISTEN: det blev lite grågrönt kring några kvistar (inte många) men efter 3:e strykningen var det borta. Vet inte vad som händer med det på sikt. Att det kan bli flammigt har väl med reaktionen kåda/färg att göra?
 
Målade ni mellan brädorna och är det troligtvis "undergolv" vi har i köket också? Vi har inte tagit fram det ännu, ligger ljusa klinker på det, men vi har tittat bakom spisen och ser då trägolv under spånplattor? Vi vill ju inte ha en "lantilig, sliten look" så då kanske det finns bättre alternativ?
 
Vi fyllde mellanrummen mellan planken i vårt golv med silikon efter att vi slipat och målade sedan med oljefärg. Först utspädd med lacknafta, och sedan 2 ggr outspädd. Har ett annat lika dant golv som är målat med vattenbaserad färg, och det blev inte alls bra, tyvärr. Så jag rekommenderar oljebaserade frägen.
 
hmm ok ALACS, bra tips men har ni sett hur silikonet betett sig över säsongerna? Jag var inne på linoliumkompaniet här i sthlm och han sa att när det blir vinter sedan så drar plankorna ihop si g och silikonet åker upp i dammsugaren, några erfarenheter?
 
Inget silikon i dammsugaren :) Dessutom är ju golvet målat ovanpå silikonet, så det kan inte försvinna iväg någon stans. Vi har haft golvet i 1,5 år nu, så vi har ju avverkat alla säsonger åtminstone en gång och golvet ser helt ok ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.