Hej,
jag ska lägga ett massivt furugolv i ett gammalt badrum, ca 2x2 meter. Befintligt golv består av betongplatta över torpargrund, har legat där sen 20-talet (då huset byggdes). Jag har bilat bort några cm betong för att komma ner i nivå med övrigt golv, så betongen är lite ojämn.

Det finns ett par problem att lösa: inga golvbjälkar att skruva i, och ojämnt underlag. Dessutom ev. fukt från betongen.

Några idéer/funderingar:
- flyta golvet med nån typ av flytspackel för att få det jämnt, och sedan lägga på spånskivor som undergolv? Kan man flyta hur tunt som helst, eller kommer det att spricka? Gör det nåt om spacklet spricker, egentligen?
- enbart spånskivor? Hur ojämn kan betongen vara isåfall?
- enbart flytspackel? Då måste jag väl skruva ner i betongen, finns det golvskruv för betongbjälklag?
- måste betongen fuktisoleras, trots att den har legat där i 90 år och det är luft (torpargrund) under?

Tacksam för all input!

/007

Enklast är nog att spackla jämt, låt torka ordentligt sen limmar du golvet med MS-lim mot spacklet. MS-limmet fungerar både som fuktspärr och lim och det lär räcka eftersom betongen hunnit torka lite sedan den gjöts.

Ok, tack för svaret! Ska kolla lite på MS-lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.