Byggahus.se

Byggmax furugolv - några erfarenheter?

1. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem
    Tänkte ersätta ett gammalt lappat furugolv med t.ex. Byggmax furugolv, 25x165. Någon som köpt det och kan dela med sig av erfarenheter? 139 kr/kvm är otroligt billigt.

2. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Re: Byggmax furugolv - några erfarenheter?

Jag köpte den tunnare varianten och lade ovanpå det gamla golvet. Jag är riktigt nöjd med detta golvet. jag köpte 25% extra, så jag kunde sålla bort de dåliga brädorna som följde med...

3. G
    Medlem · 53 inlägg

grutt

Medlem

kan stämma in med föregående talare. Har också köpt den tunnare varianten och lagt på befintligt golv. Köpte också ca 25% mer än vad som behövdes men i slutändan var det ändå inte speciellt många bitar som behövdes sågas bort. Är än så länge mycket nöjd med resultatet...

4. M
    Medlem · 1 443 inlägg

Kan bara hålla med. Köpte det tunnare golvet (89,-/kvm) ;D. Inte alls mycket spill.

5. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

De som fick sorteras bort var spruckna på längden. Det var faktiskt en hel del. Tror jag var lite ovarsam vid transporten.

6. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Har ni lagt flytande eller skruvat/spikat?

7. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 589 inlägg

Peter_K

Medlem

Nu har jag lagt (skruvade) det tunnare golvet och kommit fram till följande.

Det blev inte mycket spill då de flesta brädorna var fina. Ett par var lite dåligt slipade i ena änden men det gick att putsa av med en handslip.

Vissa probelm att få i sponten men det kan ha berott på att mitt undergolv av råspont inte var 100% jämnt.

Hade nog valt det tjockare golvet med erfarenheten av att lägga dettta.

Största felet med golvet var det att brädorna kupade sig efter att jag oljat det med Faxe oljan som jag också köpte på ByggMax. Skulle behöva slipas av lite lätt för att det skall bli helt jämnt.

8. H
    Medlem · 12 inlägg

HasseE

Medlem

Jag har lagt ca 30 kvm av det tjockare golvet(25x165)från byggmax och det funkade riktigt bra. Dock har golvet gått isär på en del ställen och det har blivit smala springor på ca 1mm. Detta beror nog på att det inte fanns ett enda plastemballage som var helt och golvplankorna hade nog dragit till sig en del fukt som nu har börjat att torka upp. Jag lackade mitt golv med Fluggers parkettlack som jag rollade på med en mohairrulle, det funkade jättebra och det tog endast ca 20 min att få ut ett lager. Ett bra och skönt och billigt golv!!

Mvh Hasse

9. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

Man får nog alltid räkna med att det blir mer eller mindre springor i ett massivt furugolv som spikas/skruvas. Ju bredare plankor, ju större springor. Det finns de som lägger in golvet löst i ett år och sedan skruvar fast det för att minimera springorna, har även hört att golvet med fördel läggs på vintern så det är som torrast

10. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 589 inlägg

Peter_K

Medlem

Springor tycker jag inte gör så mycket men det stör mig att brädorna har slagit sig trots att jag skruvat dem ner i undergolvet av råspont. >:(

11. T
    Medlem · 51 inlägg

Tullamore

Medlem

Jag har köpt den tjockare varianten. Virket var väl torkat och har inte gått isär. Jag hade det inne i rumstemperatur någon vecka för säkerhets skull.

På betongsulan lade jag Blå platon och sedan golvspånskivor som jag skruvade fast furugolvet i.

12. P
    Medlem · Skåne · 54 inlägg

Pastejja

Medlem
    Nu var det ju en tid sedan ni la golven, hur ser golven ut idag?
    /U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.