2 619 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
I vilken riktning ska jag lägga golvet?
Jag planerar hur jag ska lägga golvet.

Enligt röda eller blåa pilar?
Tanken är att försöka slippa dörrtröskel mellan kök och vardagsrummet.
Och vart skulle ni rekommendera att jag börja lägga golvet?
Tanken är att lägga ett 14 eller 16mm valnötsgolv med matt lack.
Vad tror ni?

Enligt röda eller blåa pilar?
Tanken är att försöka slippa dörrtröskel mellan kök och vardagsrummet.
Och vart skulle ni rekommendera att jag börja lägga golvet?
Tanken är att lägga ett 14 eller 16mm valnötsgolv med matt lack.
Vad tror ni?
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 inlägg
Japp, blå pilar. Dessutom ska du även ha rökdetektorer i båda sovrummen och gärna förrådet...
Jag skulle lägga enligt dom blå pilarna och börja i vardagsrummet under fönstren. Det ä viktigt att du först mäter så det stämmer när du kommer till hallen. Då vill du att golvet längs förrådsväggen skall ligga i linje med golvet i vardagsrummet så det inte uppstår en lång kil i hallen som du nog kommer bli irriterad på. Gör du så och får till det bra kan du avsluta i köket utan att behöva ha någon tröskel. Se dock till att ha spelrum längs alla väggar så golvet kan röra sig på grund av årets olika fuktförhållanden.
Nej då får du problem när du kommer till vardagsrummet då du inte kan få i golvtiljorna i varandra. Jag antar att du tänker lägga klickgolv och då måste du börja under fönstret och jobba dig bakåt mot köket och hallen. Om du inte tänker använda klick golv utan vanligt golv som limmas så kan du göra som tallmilan säger.
Spontant skulle jag säga blå men hur faller ljuset? Det är en parameter, nästa är hur du vill att rummen ska uppfattas med sitt lagda golv. Du får en liten breddningseffekt i smala gångar/rum om du lägger golvet i vinkel mot gången/rummet.
Just detta med att inte lägga för långa sträckor får du nog problem med i hallen om du lägger enligt de blå pilarna. Jag skulle nog lägga röd pilriktning, så blir hallen bredare och så slipper du en tröskel mitt i hallen... om nu hela hallen ska ha samma golv som kök/vardagsrum?
Börja i köket och vardagsrummet under fönstren på samma gång i så fall. Lite klurigt, men då borde man kunnaklara sig utan tröskel. Vi har tyvärr gjort såsom man ska och haft tröskel mellan rummen. Det är mycket snyggare utan!
Börja i köket och vardagsrummet under fönstren på samma gång i så fall. Lite klurigt, men då borde man kunnaklara sig utan tröskel. Vi har tyvärr gjort såsom man ska och haft tröskel mellan rummen. Det är mycket snyggare utan!
Klicka här för att svara