2 231 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Flytande eller fastskruvat golv? Vad är bäst?
Vi ska lägga ett trägolv som ska täcka ett gammalt trägolv och en utbyggnad där undergolvet är av spån. Det finns ingen golvvärme. Det gamla trägolvet är tunt och eländigt, alltså ingen som man kan få för sig att slipa och använda utan något annat på, så det är ingen fara att skruva i det.
Vad är egentligen för och nackdelarna med flytande alternativt sådant som man skruvar fast? På den gamla delen var det spikad parkett förut, men den har vi tagit bort.
Som jag tolkar det är fördelarna med skruvat golv att det inte rör sig så mycket.
Nackdelar att det är krångligare att lägga och att man inte har en ljuddämpande bubbelplast under.
Någon som har något mer för och emot de olika typerna? Priset verkar vara ungefär samma om man vill ha ekplank och det vill vi.
Vad är egentligen för och nackdelarna med flytande alternativt sådant som man skruvar fast? På den gamla delen var det spikad parkett förut, men den har vi tagit bort.
Som jag tolkar det är fördelarna med skruvat golv att det inte rör sig så mycket.
Nackdelar att det är krångligare att lägga och att man inte har en ljuddämpande bubbelplast under.
Någon som har något mer för och emot de olika typerna? Priset verkar vara ungefär samma om man vill ha ekplank och det vill vi.
fjytande golv kräver plant underlag
Flytande ger nästan inga springor men all rörelse tas upp i ändarna. Jag har sett ett fint askgolv som lagts flytande där det varierar med 2-3 centimeter i bredd över årstiderna. Skruvar ger springor istället men de är små... 1-2mm emellan kanske.. någonting att tänka på
Klicka här för att svara