2 069 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trägolv + golvvärme?
Hur fungerar det med golvvärme under ett trägolv? Och under ett laminatgolv?
Jag vill inte ha klinker i kök och vardagsrum, vad ska jag välja för golv då?
Jag vill inte ha klinker i kök och vardagsrum, vad ska jag välja för golv då?
Om du lägger ett massivt trägolv, speciellt furu, så kan du räkna med att det rör sig mycket (dvs krymper då golvvärmen är på). Kan bli så att golvet kryper ut under golvsocklarna eller att det blir stora springor. Detta blir speciellt problematiskt om det är långa sträckor tvärs träets ådring. Antar att golvet måste vara ordentligt torrt och skruvas för att det skall funka (och då kan det ändå bli en liten springa mellan varje bräda då man brassar på golvvärmen)
Laminatgolv eller golv med korslagda fibrer rör sig dock mycket mindre.
Laminatgolv eller golv med korslagda fibrer rör sig dock mycket mindre.
Golvvärme med förnuft funkar med de flesta trägolv, massiva som lamellparkett. Kan du inte acceptera små springor på vintern så välj vanlig lamellparkett, som Larsa skerv om. Laminat eller trä spelar mindre roll, stommen rör sig i alla fall. Men är huset dåligt isolerat lär du behöva vanliga radiatorer också om du vill vara säker på att undvika problem. Golvvärme som komfort är en sak, fullvärme i rum med dålig isolering eller mycket fönster i Norrland är en helt annan sak.
Har lagt furugolv i två rum. I det ena har dom spruckit isär i block om 4-5 plankor. Och dom krymper ihop\isär sommar och vinter.
I det andra (som lades några år efter) har vi inga springor alls, plankorna ser inte ut att röra sig överhuvudtaget. Och jag minns inte exakt, men tror att jag hade paketen med plankor inomhus i någon vecka innan jag la dom sista gången.
Vi har lackat och har golvvärme.
I det andra (som lades några år efter) har vi inga springor alls, plankorna ser inte ut att röra sig överhuvudtaget. Och jag minns inte exakt, men tror att jag hade paketen med plankor inomhus i någon vecka innan jag la dom sista gången.
Vi har lackat och har golvvärme.
Klicka här för att svara