1 868 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga klinker på ojämt golv
Bilade ur min källare i våras och gjöt ett nytt golv. Tyvärr blev det lite nivåskillnader (3cm totalt) mellan högsta och lägsta punkt (punkter är mer korrekt). Det är ungefär 55kvm som jag skall lägga klinker på - måste jag flytspackla höjdskillnaderna, eller kan jag använda mer fix (med längre torktid som följd) för att jämna ut skillnaderna?
Med vänliga hälsningar
Fredrik
Med vänliga hälsningar
Fredrik
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Har gjort liknande i somras och jag bannade mig själv för min dumsnålhet, det går åt otroligt mycket fix, materialet ska ju dit på något sätt som tar upp ojämnheterna. Mycket trixit att lägga med plattor som ligger och "flyter" på en sjö av fix. Tar längre tid. Skulle jag göra om detta skulle jag flytspackla bäst resultat och lättast.
Jag råkade även ut för detta att på ett eller två ställen var det yttreligare lite högre än vad jag räknat med, i princip inget fix under plattorna där och tyvärr lite högt ändå. Så spackla är mitt råd, det blir inte dyrare och betydligt lättare.
Jag råkade även ut för detta att på ett eller två ställen var det yttreligare lite högre än vad jag räknat med, i princip inget fix under plattorna där och tyvärr lite högt ändå. Så spackla är mitt råd, det blir inte dyrare och betydligt lättare.
Om det är just punkter du menar kan det ju vara ett alternativ att hyra en betongslip över helgen för att få bort de värsta nivåskiillnaderna, bara genom det skulle jag nog gissa att du kan spara några sköna slantar då flytspackel är ganska dyrt. Tycker du att kostnaden spelar mindre roll så flyt rubbet. Plattisen blir glad och du får förhoppningsvis ett bra golv.
Lycka till
Lycka till
Klicka här för att svara