Jag har tagit bort en vägg mellan kök och hall och tänker lägga plankgolv i båda rummen. Helst skulle jag vilja lägga båda rummen som ett helt golv men iom att det är bjälklag i köket och gjutet betonggolv i hallen så misstänker jag att det kommer att bli problem. Fungerar det att skruva köksdelen på bifogad skiss och sen lägg frigolit i hallen och fortsätta med plankorna ut och limma dem i den delen? Eller kan man lägga något "skruvbart" material istället för frigolit i hallen, isåfall vilket? Någon form av fuktspärr måste väl till om man lägger tex spånskiva på betongen?

• skiss_golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spik/skruvförankrad plywood på betonggolvet, plast under. Sen kan du skruva planken i både reglarna och plywooden som du vill. Alt. flytande läggning med vanlig click-parkett i bägge rummen, efter uppbyggnad på betongen.

När du skriver plankgolv så antar jag att du menar massivt golv. Massiva golv ska helst skruvas eftersom du får en stor kaka flytande golv som sväller och krymper med klimatförändringarna.
Om du behöver isolera betonggolvet så lägg en fuktspärr, frigolit, spån eller plywood, lumppapp och därefter skruvar du golvet.
Gör du så så kan du lägga samma golv över hela ytan.

Tack för svaren! Utrymmet tillåter inte mer än 12mm plywood så jag får väl hoppa över isoleringen. Om man som betula skriver ska förankra plywoodskivan i betongen, är det inte viktigt att fuktspärren (plasten) är hel? Blir det inte problem om man skruvar rätt igenom den?

Jo det är viktigt att inte punktera fuktspärren. Plywoodskivan är till för att skruva plankgolvet i för att förhindra att golvet flyter. Plywooden behöver du inte skruva, låt den ligga löst på golvet.

Du kan inte kombinera flytande och fast installation.
Antingen får du bygga ett flytande undergolv = 2 lager plywood i förband t.ex. 6+8 mm över både betongen och reglarna. Eller så måste du förankra ett lager plywood i betongplattan, dvs du spikar/skruvar igenom ångspärren. De funkar om plattan är torr, är den ny eller på mark rekomenderas flytande läggning.

Som du själv säger så går det att kombinera flytande och fast. Antingen golvspån eller plywood flytande och sedan massivt golv på det som skruvas. Funkar alldeles utmärkt, rekommenderas även av golvleverantörer.

Vilken tillverkare rekomenderar att man kombinerar flytande och fast installation av ett massivt trägolv?
Skruvar du på reglarna = fast installation
Skruva på oförankrad plywood/spån = flytande undergolv
Kombinerar man dessa finns risk för problem vid övergången mellan fast & flytande undergolv. Vill man ha ett sammanhängande golv bör man ha samma typ av underkonstruktion.

Tack för svaren igen! Jag kör med plywood och drar fast den genom plasten. När jag tog bort det gamla golvet så låg det ett lager lumpapp direkt på betongen som legat där i 40 år och var i förvånansvärt bra skick så plattan är nog torr.

Betula, jag missförstod vad du menade med kombination av fast och flytande. Som beskriver det så har du rätt, det kan finnas risker med det även om de inte är så stora. Det är alltid bäst att ha enhetlig underkonstruktion.

Lycka till med golvet Sjunne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.