Sista stora arbetsmomentet i källaren är nu avklarat! Dryga 60 kvm skeppsgolv lagt enligt handlarens anvisningar med platonmatta, foam, clips, ventilerade golvlister. Ett drygt jobb, pilligt av bara den med alla vinklar, trösklar o elände. 3 rum och en hall har nu fått ett helt nytt utseende.

Jag har två frågor som någon klok här i forumet kanske kan bringa klarhet i:
1. I läggningsanvisningen (som jag hittade på Junckers hemsida) står det om en sorts gummilist som ska ligga mellan vägg och kortändor på planken. Vad gör den för nytta? Behövs den? Fungerar det att "täta" med en sån list när det är ventilerad golvkonstruktion? I så fall har min handlare gjort en jädra miss....
2. Har satt clipsen enligt alla konstens regler, vet inte om det har med clipsen o göra, men i alla fall. Golvet känns väldigt "livligt" att gå på. Det känns som att det sviktar lite o ger efter när man går på det. Är detta normalt under dessa förutsättningarna; platonmatta + skeppsgolv?

Jag hade skurit bort gumittätningen där jag ser att golvsockelns ventilationshål är. alltså ca var 30 cm eller va de kan vara... När det gäller golvsvikten kan du prova att hoppa hårt där det gungar eller lägga en regel på golvet å klappa till med en slägga. Ibland kan clipsen hoppa ur.. lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.