R
roru: oki..finns den som slät då? då borde ju inte smutsen synas lika lätt
5 svar · 1,0k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hänger på denna tråd. Har oxå dilemmat med vad jag skall ha i det nya köket. Det blir ett vitt kök, har bestämmt att vi skall ha typ Pergo expression stone skiffer laminat i hallen men till köket?? Blir det för mörkt och kallt att fortsätta in i köket eller skall man ha golv som i de övriga rummen, vill ha där max 10mm mattlack EK. 14 -15mm går bort på grund av olika golvhöjder
4 svar · 2,7k läst
A
Andesh: Hej, helt ny här på forumet samt nybliven husägare, med andra ord rätt så nollad :) Vi har oisolerad platta (byggt '74). Och snart är det dags att lägga nya golv. Eftersom vi har hund så har vi förstått det som att laminatgolv är det enda vettiga alternativet. Säljaren pratade om hårdhet 33, möjligtvis att det kunde funka med 32 också. Jag har förstått det så att laminatgolv är
0 svar · 911 läst
P
per.soderberg: Har begåvats med en inglasad balkong... tänkte lägga på et uppvärmt golv. Både el och vattenburet... någon som har ideer??? Behövs isolering för att inta skada ursprungsplattan?, Kan jag riskera nåt... tänkte mig att lägga på underlagspapp och sen aluminuumfolie, värmeslingor, flytspackel och klinker... Några kommentarer??
0 svar · 1,5k läst
B
bjonor: Hur gick det med golvdemonen? Fick du tag på någon? Jag har 1500m2 golv att gryta upp i en gammal väverilokal och känner väl att kofot inte är sådär väldigt lockande... Så jag har väl samma frågor som ursprungspostaren: Var kan man få tag på golvdemon? Hur mycket kostar en dito?
3 svar · 4,4k läst
J
Julnisse: Hej! Är det någon som kan ge lite kunskap om vad är ungefär arbetskostnad för parkett eller trägolvläggning genom hantverkare? Samma fråga för enbart kakel och klinkersättning?...
0 svar · 1,5k läst
L
Linisen_01: Vi har hittat ett golv här i Sverige som är makalöst snyggt med fruktansvärt dyrt. Finns det någon som sett liknande någon annanstans? Tror ni att man kan hitta sådant här golv i Tyskland eller Polen?
0 svar · 4,9k läst
·
elora
elora: Hej! Om du går in på en affär som säljer golv etc kommer du säkert hitta reklam från Pergo, Tarkett etc och längst bak brukar det finnas bruksanvisning för hur golvet ska läggas.
1 svar · 7,7k läst
M
Mats Forsell: Jag tvättade av linoliummattan med målartvätt och limmade fast laminatet med sättlim. Det funkade sktibra och har snart suttit i ett år.
6 svar · 10,1k läst
D
Druvan: Vi har golvvärme och ska lägga klinker i hall, kök och vardagsrum. Det är inte så vanliga att ha klinker i vardagsrummet men jag tror det kan bli bra.
2 svar · 1,5k läst
M
moix: För min personliga del är trägolv eller parkett värt det. Skulle aldrig lägga laminat. Jag har massiv parkett i två rum, trägolv i köket och vanlig parkett i hallen. När jag får råd ska jag lägga massivt i hallen också, det är en helt annan känsla att gå på.
1 svar · 870 läst
snuttjulle
snuttjulle: Då detta handlar om en liten yta där golvet säkert inte är kallt underifrån borde det inte dra så mycke. Sort av slinga gör inget i driftkostnad då all energi du petar in går till värme vilket man vill ha. Borde kanske tänka på att i framtiden kanske inte elen igår i hyran och därav vattenburet kan vara en fördel.
1 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag kan också tillägga att i friggeboden var jag i valet och kvalet om det skulle bli 22mm golvspån eller råspont. Hållfastihets ganska lika, men utan att egentligen veta, tror jag att spånet är lite starkare. Spån plussida: snabbt att lägga. Billigt. Med skruvlimning mot bjälklag en mycket starkare total konstruktion. Men om råsponten tänkte jag att den borde klara tillfälligt
2 svar · 3,4k läst
v-g
v-g: Det ska ju inte dit någon fuktspärr och det är dessutom ett mindre område så så några 3 månader behöver du inte vänta. Fukten tar sig ut tids nog ändå. Kan vara bra att vänta så man kan stå ute och blanda flytspackel dock :D
2 svar · 1,4k läst
pappskallen
pappskallen: Ska du lägga direkt på reglar?? Annars kan du ju lägga en skiva emellan för att komma i nivå för parkett.
2 svar · 951 läst
J
Anonymiserad 23608: 16 mm är lättare att få ihop schyst i skarvarna, men 22 mm är å andra sidan mindre känsligt för ojämnheter i sandavjämningen,
3 svar · 1,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: Golvfärg känns som en bra början. Skulle du måla med fönsterfärg t ex. kan du nog inte gå på golven på en månad... Alcro har precis kommit med ny vattenburen golvfärg som heter Entré. Den har glans 60 om jag inte missminner mig. Sen finns det oljebaserade färger som troligtvis är bättre (har ej prövat just Entre, men andra vattenburna historier som inte riktigt har funkat till
1 svar · 909 läst
v-g
v-g: Har fin råbetong målad med ett lager färg så nej jag har inte klinker just nu men jag tror inte det kommer bli varmare med plattor ovanpå om vi säger som så ;) Badrummen i fråga ligger på mellan & övre plan. Det ska bli klinker i källaren MEN som det ser ut nu tänker jag inte värma upp för maskarna ;) Vi har tofflor nedanför källartrappen som enbart är till för bruk i källaren.
9 svar · 6,2k läst
R
Riddarn: I vår hall ska jag gjuta en tunn platta med golvvärmeslang i och sedan klinker på. Jag såg i veckan när Martin Timell gjorde en liknande övning, men där nämndes inget angående underarbetet. Hur ska man göra detta? Vad ska man använda för isolering under plattan? Vad ska man bygga formen av?
0 svar · 1,2k läst
H
Havsutsikt: Ntar att du planerar att ha värmegolv?? Då bygger ju detta lagom för att lägga gips med klinker så det blir lagom nivå. Sedan så sätter du en skarvlist som går ut på både sten och parkett. Inte en ful mässingslist, utan en i i samma trä som golvet, finns att köpa från golvtillverkaren. Jag la äkta skiffer under kaminen som jag behandlade med stensåpa. Snyggt enligt mig.
3 svar · 1,4k läst
patrik659
patrik659: Har oxå provat... men slapp spika dock lämande resultatet lite övrigt att önska. Vi hade vågiga väggar och på de längsta väggarna såg det inte snyggt ut, blev till att kapa av på dessa väggarna och göra en skarv i mitten! Men det var mkt lättare än att få fast dem på annat vis i de väggarna som var i hemskebetong!
2 svar · 1,4k läst
S
sysifos: Svara jag för mig själv efter att jag har lagt det
1 svar · 1,8k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Kan ju meddela att golvet blev KANON! RIktigt stabilt och allt knarr har försvunnit!
5 svar · 1,8k läst
H
Holstein: Sådär har kommit en bit på vägen nu, det gamla golvet åkte bort och nu har jag reglarna fria. Dessvärre ligger det cement på ett ställe vilket gör att jag måste höja det ca 40mm minst för att kunna lägga spånet. Detta ger mig ca 45mm att arbeta på efter att jag reglat upp. Nu till frågan. Reglarna ligger idag ungefär c/c70. Hur ska jag göra för att kunna lägga klinker? Att
9 svar · 8,2k läst
·
Johnny Viking
Johnny Viking: Har köpt trägolv (inte ekgolv) på Bauhaus. Ska eller bör detta golv behandlas på något sätt efter läggning?
0 svar · 1,2k läst
C
Colds: Jag blev inte nöjd. Blandade den exakt enligt påsen och resultatet såg flammigt ut.
2 svar · 2,3k läst
J
JeanetteS: Vi har precis lagt ett vansinnigt vacker :D terracottagolv i köket. Det är en del behandlingar innan det är klart att börja slita på. Först skall det tvättas med vatten eller klinkersrent för att få bort kalkutfällningar. Tydligen använder murarna spädd saltsyra till detta. Min fråga till dig är om det går lika bra att använda ättiksyra eller myrsyra? (Jag har tillgång till det
0 svar · 2,7k läst
S
Stryk: Jag tänkte göra om köket och i samband med det kommer jag bli tvungen att byta golv. jag har idag en parkett i köket som ser förjävlig ut efter ungarna har släpat stolar och annat skit kors och tvärs över det, so no more trägolv. Klinker är heller inget alternativ, av den enkla anledningen att kåken står på platta-på-mark och därmed funkar golvvärme dåligt. Så jag vill ha
0 svar · 1,5k läst
Tretjak
Tretjak: Läste på lite bättre och det är ju marken under plattan som kan bli för varm om man har för lite isolering. När man sen slår av värmen på våren kan fukt vandra upp i grunden..
3 svar · 2,9k läst
P
poppo: takett viva valnöt 279 brukar det kosta o på bjoorn.com finns det andra märken för lite lägre pris
1 svar · 976 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.