En får tacke :-), det går att få till snygga saker bara man vågar :-)
Utsikten är pricken över i:et, Det ligger ute i skogarna 10 mil från Gbg. Att komma ut dit, inte höra ett enda konstgjort ljud (bilar, buller, slag osv)..och bara titta ut över sjön och verkligen höra naturen..helt underbart.

Snailman
Snyggt, - om man vill kan man ju göra norrpilen längre än de övriga och spara in på bokstäverna....

Jepp, hade det oxå som tanke. En annan som jag hade var att ha toppen av den röd. Resterande kan man ju då lätt lista ut :-). Mycket varianter som alla kan vara snygga. Gör man den längre så skulle man kunna ha låtit pilen skära in i skifferplattan runt själva kompassen. Så att den liksom fortsätter ut i nästa platta. DET hade varit snyggt.

Hej Tony
Skitsnygg kompassros!
De oregelbundna stenarna runt själva kompassrosen har du köpt dessa färdiga eller har du "karvat" ut de ur en platta? Om de är köpta, var får man tag på sådana?

Hejsan Jeanne, tackar så mycket. De regelbundna stenarna köpte jag färdiga. De satt på ett såntdär nät precis som mosaik kakel gör. DEt var 30 cm * 30cm rutor med säkert 25-30 sådana stenar som jag ryckte loss. Fördelen med färdiga sådana var att kanterna inte var så vassa. FÖrst tänkte jag slå sönder en stor platta men det skulle bli så mycket flisor osv. Det räckte med att det blir skarpa kanter på visarna som jag fick skära ut. Skiffervisaran ´(de gråa) gick att ta med vinkelslip och diamantklinga men inte de vita visarna. Så jag fick ta en våtkap. Sen visade det sig att det blev mycket snyggare så jag tog och gjorde om även skiffern. Man får såka mycket försiktigt för annars går de av om det vibrerar mycket och man har brått. Skifferstenen köpte jag på Hornabach i Göteborg. Den vita stenen (kommer inte ihåg vilken sort, gickbara efter färgen) samt dessa oregelbundna stenarna köpte jag på Bauhaus i Bäckebol(Göteborg). Summa totalt. Ca 400:-. Bokstäverna har inte kommit ännu men kostar ca 80:- styck. Beställda på alfaskylt.se...oxå göteborg. Man kunde beställa vilken font, hur de skulle fräsa ut bokstäverna osv. NErsjunkna..upphöjda osv. Lycka till. mvh

Så..nu har jag fogat mellan visarna...fattas bara bokstäverna nu...

2009-05-03%2014-21-28%20nr%2012.JPG

Enligt samtal så blir bokstäverna färdiga denna vecka...så då kommer jag att lägga in även dessa och sen lägga upp slutresultatet...

FÄRDIIIIG...

2009-05-19%2017-23-06%20nr%2074.JPG

Redigerat:
Tjuuusigt! :)

Kan inte mer än instämma med "Immobil" både gällande jobbet och utsikten. Klart att kompassen ska visa rätt!

En får tacke så mycket. Lägger in en bild som visar kompassen..kaminen..elden..och utsikten...Fulländat. Bara ett golv nu runt det hela. Stenarna längst ner på kaminen är nu oxå på plats..inte på bilden dock...

2009-05-15%2020-04-22%20nr%2018.JPG

Hur hela projektet sett ut...syns här.
http://www.dtx.se/solvik

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.