6 200 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Klinker "kant i kant"
Jag skall lägga klinker på min gjutna källarbetongplatta. Eftersom klinkerfogarnas enda uppgift verkar vara att dra åt sig smuts har jag fått snilleblixten att lägga plattorna "dikt ann". Finns det några naktdelar med denna metod?
Vid vispen: staffan
Vid vispen: staffan
Fogens funktion är också att ta upp skillander mellan plattor såsom ojämna kanter, kenpigt underlag.
Det finns plattor med skurna kanter i efterhand som går att lägga men minimal fog (<1mm), men oj var det är svåra att lägga. Helt hopplöst om inte underlaget är helt plant.
Dock blir det mycket bra resultat om man lyckas. Räkna med minst dubbla tiden om du gör det själv och vill få det bra.
Det finns plattor med skurna kanter i efterhand som går att lägga men minimal fog (<1mm), men oj var det är svåra att lägga. Helt hopplöst om inte underlaget är helt plant.
Dock blir det mycket bra resultat om man lyckas. Räkna med minst dubbla tiden om du gör det själv och vill få det bra.
som tank77 skriver, tänk på vad det är för plattor. T.ex. terrakotta plattor måste ju ha en rätt bred fog för att det ska bli snyggt.
Själv skulle jag nog tycka att det såg konstigt ut utan en fog.
Själv skulle jag nog tycka att det såg konstigt ut utan en fog.
Klicka här för att svara