Hej.

Håller som många andra på att fixa med källargolvet. Hittills har jag grävt och sugit ur sten/jord/sand/lera och lagt ett utjämnande lager med singel/makadam som jag packat med en vibbra och fått relativt jämnt. Sen blir det dags att lägga Isodrän (100 mm), cellplast (100 mm) och gjuta platta (ca 7 mm).

Nu till min fråga. Hur slät yta krävs under isoleringsplattorna? Har i nuläget små ojämnheter/nivåskillnader i gruset på ca 5 mm (kanske t.o.m. 10 mm på sina ställen) spridda över golvet. Dessa skulle kunna få plattorna att luta något i förhållande till varandra, eller ligga lite ojämnt. Är detta kritiskt, eller sväljer betongplattan detta i slutänden? Hur jämnt behöver det vara?

Tacksam för råd.

Redigerat:
Av leverantör att 1-2 cm svikt i cellplasten är ok. Men generellt ju mindre desto bättre. Man kan alltid finlira när första lagret cellplast är på plats, lyfta de plattor som är mycket ojämna och justera med makadam.
Lycka till!

Så pass mycket? Då är jag nog redan där, även om jag nog får svårt att låta bli att pilla lite ytterligare med utjämningen. Då behöver jag nog inte ligga sömnlös för detta i alla fall. Och som sagt, det går ju att finlira efter första lagret. Tack för inputen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.