Efterlyser en klok och vänlig själ som kan hjälpa mig med tips om klinkerläggning. Jag vill lägga klinker på ett betongtoagolv som inte har rät vinkel mellan golv och vägg, utan nån slags skålad/sned kant. Helst ett schackrutigt men enfärgat går oxå bra.

På bilden syns snedkanten mellan de parallella röda linjerna.

Hur gör man en snygg kant mot väggen? Hur stora (små) klinkerplattor rekommenderas? GÅR det öht att klinkra med finess på detta?

(Golvet är ca 100x80 cm, dvs yttepytte, dessutom med fem utanpåliggande rör, en toa och ett handfat...)

• skålade kanter toagolv.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Är den där brunnen godkänd enligt moderna normer?

Bila bort kanten och spackla det rakt. Det är enda sättet för att få ett bra slutresultat.

Mikael_L skrev:
Är den där brunnen godkänd enligt moderna normer?
Haha, nja, den är inte dagsfärsk om man säger så, men den ska pluggas igen av rörmokaren när han kommer och aldrig användas mer, så det ska inte vara några problem.

Man får se mycket skoj när man gräver under gamla plastmattor :)

ACME skrev:
Bila bort kanten och spackla det rakt. Det är enda sättet för att få ett bra slutresultat.
Hm, har tänkt tanken själv... men är det fysiskt möjligt att arbeta med bilning i ett så litet utrymme?

En vägg med två elementrör, en vägg med toaavlopp, en vägg med handfat och alla rör till det och vid sista väggen är det inte mindre än tre utanpåliggande rör som går ner i golvet (nåväl, ett av dem går _nästan_ ända ner till golvet). Det går inte att bila mer än max ett par dm förrän det kommer ett rör i vägen och jag vet inte vad bilverktyget har för marginaler men det känns verkligen trångt.

Handknackar man isf eller vad gör man? (Låter som att det kan bli dyyyra hantverkartimmar...) Ger upp hela klinkeridén till förmån för... ja, vadå? (Inte plastmatta, I beg of you.)

Mkt tacksam för er respons! Hoppas få mer klok inputt.

T
Har du ingen bättre bild? Bilden som är postad ser ut att vara ritad i paint : )

100x80 cm är långt ifrån litet och är inga problem att komma åt att bila och annat pyssel.

mosaikbitar är små och kanske klarar svängen i form av en golvlist/golvsockel?
gaia

gaia skrev:
mosaikbitar är små och kanske klarar svängen i form av en golvlist/golvsockel?
gaia
Menar du att jag ska lägga mosaik hela vägen upp snedkanten, eller att jag ska lägga mosaik fram _till_ den och sätta en golvlist _på_ den? Bara så att jag är med på hur du tänker dig :)

tank77 skrev:
Har du ingen bättre bild? Bilden som är postad ser ut att vara ritad i paint : )

100x80 cm är långt ifrån litet och är inga problem att komma åt att bila och annat pyssel.
Det är för att jag _har_ målat på den i paint. ;)

Här kommer fler bilder, men djupet försvinner så att det är lite svårt att se vad som är kant och vad som är golv. Hoppas det funkar.

Låter hoppfullt med att rummet inte är för litet! (Det är annars många på byggvaruhusen som bara garvar åt min toa på en knapp kvadratmeter... :))

• P1000306.jpg
    Skapa konto
  • P1000308.jpg
    Skapa konto
  • P1000309.jpg
    Skapa konto
Är inte golvet jämnt får den som sätter klinker ett hälsingland.

Den där kanten måste bort, bilas eller spacklas över. Jag skulle nog kört en kombination bila ur det värsta sen på med flyt.

Gör också ett uppvik på väggen, en halvplatta eller så (beroende på vilka plattor du har givetvis) så döljs de värsta skavankerna på väggen.

C
Hur ser det ut vid dörren? Det kanske är så högt att du kan flyta upp ovanför den svängda kanten?

v-g skrev:
Är inte golvet jämnt får den som sätter klinker ett hälsingland.
...dvs jag :) så det här är kanske ett olämpligt förstagångsprojekt för mig som inte satt klinker förr...

v-g skrev:
Den där kanten måste bort, bilas eller spacklas över. Jag skulle nog kört en kombination bila ur det värsta sen på med flyt.
Jag får tala vänligt med rörisen när han kommer med sin bilmaskin...

v-g skrev:
Gör också ett uppvik på väggen, en halvplatta eller så (beroende på vilka plattor du har givetvis) så döljs de värsta skavankerna på väggen.
Japp, det hade jag tänkt, det blir nog snyggt!

Tack för dina förslag!

cheetah1 skrev:
Hur ser det ut vid dörren? Det kanske är så högt att du kan flyta upp ovanför den svängda kanten?
Har lekt med tanken och fått förkasta den. Tröskeln kan iofs höjas en bit. Men golvnivån är redan nu lite högre än hallgolvet utanför så om jag höjer det ännu mer känns det som att be om översvämningsproblem (OM nåt nu skulle hända).

Det lutar starkt åt bilning :) Kul! Då får jag lära mig mer om det också.

Tack för hjälpsamma svar!

Drivdorn skrev:
Menar du att jag ska lägga mosaik hela vägen upp snedkanten, eller att jag ska lägga mosaik fram _till_ den och sätta en golvlist _på_ den? Bara så att jag är med på hur du tänker dig :)
golv av mosaik som fortsätter en bit på vägg ca 10cm som kantlist... har jag tänkt :). Men då passar kanske inte i dina planer med rutor i svart-vit?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.