965 läst ·
2 svar
965 läst
2 svar
Golvisolera utifrån
Hej.. en trävilla 30-tal med ordentligt golvdrag. Huset står på plint och har cirka 10-15dm avstånd till marken. Underifrån ser man isolering hänga ned helt öppet. Jag har sammanfattat diverse tips enligt nedan och frågar er om det verkar rimligt?
Bygg på med en fyrkantsregel typ 5x5cm i en ny balkkonstruktion underifrån.
60cm mellan varje regellängd.
På denna konstruktion häfta upp nån sorts byggpapp (namn?)
Avslutningsvis och ytterst skruva upp asfaboard över hela underdelen.
Vad ska man isolera med i det nya 5cm utrymmet? inget alls? Ett av golven på bottenplan är tämligen nylagt men Alla de andra golven kommer att bytas ut inom några år. En baktanke är då att man så dags kan bryta upp innergolv och lägga på ny isolering inifrån?!
Bygg på med en fyrkantsregel typ 5x5cm i en ny balkkonstruktion underifrån.
60cm mellan varje regellängd.
På denna konstruktion häfta upp nån sorts byggpapp (namn?)
Avslutningsvis och ytterst skruva upp asfaboard över hela underdelen.
Vad ska man isolera med i det nya 5cm utrymmet? inget alls? Ett av golven på bottenplan är tämligen nylagt men Alla de andra golven kommer att bytas ut inom några år. En baktanke är då att man så dags kan bryta upp innergolv och lägga på ny isolering inifrån?!
Har du så mycket att spela på under så hade jag nog reglat upp med 70x45 istället(om inte ännu mer). Sedan dit med isolering 70mm, asfaboard alt. trossbottenskiva. Nån papp tycker jag är onödigt. Själv hade jag nästan samma problem bara att jag inte hade så mycket att spela på under. Också svårt att komma åt. Då jag skulle lägga nya golv i hela huset isolerade jag med 30mm cellplast under klickgolvet. Har funkat fint hittils men har dock inte prövat vintern än.
Klicka här för att svara