Har plockat fram trägolven (jättefina:))i vårat nyköpta gamla hus. Hur gör jag med springorna mellan plankorna? Ett råd jag fick var trälim och sågspån, men hur ska det blandas och blir det bra, har någon provat? Tanken är att sedan olja in golven. Tacksam för alla tankar och ideér.

Vad är det för typ av trägolv? Breda, smala, med fris eller utan?

Det har jag hört är svårt att få bra. Om man slår ner och limmar långa kilar uppstår sprickbildning då golvet förändras under olika årstider. Alternativet bör vara någon form av mjukfog, men de ska bli fula med tiden.

Om det är ett riktigt gammalt och uttorkar golv kanske det fungerar med kilar, men jag har inte provat.

Instämmer med TorpSara - vad är det för trägolv? Skulle också vilja bygga på med frågan - vad är det för problem med springorna?

Personligen har jag inga som helst problem med att det är springor mellan brädorna i ett gammalt golv, så är det ju. Däremot har jag sett några försök till tätning av sådana golv, som genomgående fått golven att se hemska ut.

Själva har vi 150-200-åriga skurgolv med ganska många mm mellan brädorna på sina ställen. Enda problemet är väl när man tappar en sådan där liten plupp som sitter på baksidan av örhängen, det kan sluta illa.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nadu och 1 till
  • Laddar…
Vi tog fram gammalt trägolv med springor och allt. Väldigt tjusigt. Sedan fick vi barn.... Förbannat tråkigt att försöka fiska upp spya så gott det går mellan springorna :(

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Ha, ha, ja det skulle vara det då förstås...

Hildur skrev:
Ett råd jag fick var trälim och sågspån, men hur ska det blandas och blir det bra, har någon provat?
Det avråder jag dig från att testa. Jag har den där sågspånsblandningen i ett rum (förra ägarens åtgärd), det blir inte bra med tiden och träets rörelser. Tätningen lossnar bitvis och det ser inte alls vackert ut. (Golvet är över hundra år, men omlagt.) Hur du blandar spelar nog inte så stor roll, det blir en stum massa oavsett.

Det är inga problem att olja ett golv med lite springor, var bara aktsam med mängden olja som läggs på golvbrädorna och välj teknik, dvs om det skall arbetas med golvmaskin eller för hand med pensel. Annars håller jag med Karakorum, inget lim och sågspån! Har bara använt det där jag behöver starka lagningar, t.ex misshandlad tröskel.

I min sons rum är det springor på ca 1 cm, känner att det inte riktigt är kompatibelt med hans smålego. Lämnar de övriga golven men fick råd på färghandeln att använda en fog, kommer ej ihåg namnet nu, men jag tror nog att det blir bra. Min känsla ang trälim och sågspån överenstämmer med det Ni andra skriver.

Thomas59
Ma kan fräsa upp springorna så att det blir lika breda springor över allt. Sedan nåtar man springorna. Nåten är elastisk och fäster väldigt bra så den tar upp rörelserna i bräderna.

Fogen spricker när golvet rör sig, så du får räkna med att skrapa ur och foga om rätt ofta. Vad tror du om att acceptera läget och lägga på en stor matta? Så har vi haft.

Nåtningsmassa borde ju fungera, men golvet blir ju randigt. (Skeppsgolv)

Thomas59
TorpSara skrev:
Fogen spricker när golvet rör sig, så du får räkna med att skrapa ur och foga om rätt ofta. Vad tror du om att acceptera läget och lägga på en stor matta? Så har vi haft.
Nja, rätt lagd fäster nåten otroligt bra i kanterna på golvplanken plus att nåten är elastisk så vid normala rörelser i golvet bör detinte spricka.

Nåtmassan finns i olika färger, även ljusa.

En tråd om nåtning http://http://www.byggahus.se/forum/golv/105413-fraesa-golvspringor-innan-natning.html

Jo, ett nåtat golv håller bättre, men då måste man ju just göra som du säger och fräsa spår. Inte så fint på ett gammalt golv, även om jag tycker att det är läckert i moderna golv.

Thomas59
TorpSara skrev:
Jo, ett nåtat golv håller bättre, men då måste man ju just göra som du säger och fräsa spår. Inte så fint på ett gammalt golv, även om jag tycker att det är läckert i moderna golv.
Ja fräsa upp springorna mellan golvplanken är väl att föredra. Huruvida golvet är nytt eller gammalt spelar ingen roll. Man måste ju slipa golvet i vilket fall. Det är väl mer en fråga om man gillar nåt eller inte. Sen kan det ju vara så att vill man bli av med springorna kan nåt vara det enda hållbara alternativet.

Lägga om golvet går ju men springorna återkommer, lim och sågspån blir inte snyggt och spricker och att limma lister kräver fräsning och spricker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.