3 128 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Råd om undergolv. Riva upp?
Jag är en total amatör som skulle behöva lite råd. Mitt gamla trägolv hade en massa märken, lite vattenskador, sviktade och knarrade så jag har brutit upp det. Min tanke var att lägga nytt parkett 14 mm som ska limmas i kanterna. (Notera vokabulären, jag är total amatör!)
Undergolvet ser ut så här:

Även detta sviktar en del. Det är också lite ojämnt.
Min fråga är om man kan lägga in spånskivor eller liknande för att få bort ojämnheten och svikten? Jag vill helst undvika att bryta upp undergolvet.
Med mitt 14 mm (redan inhandlade) parkettgolv finns det utrymme för ca 13-14 mm spånskivor. Kommer detta underlätta?
Tacksam för svar!
Undergolvet ser ut så här:
Även detta sviktar en del. Det är också lite ojämnt.
Min fråga är om man kan lägga in spånskivor eller liknande för att få bort ojämnheten och svikten? Jag vill helst undvika att bryta upp undergolvet.
Med mitt 14 mm (redan inhandlade) parkettgolv finns det utrymme för ca 13-14 mm spånskivor. Kommer detta underlätta?
Tacksam för svar!
Eftersom ditt nuvarande undergolv ser ut att vara i ganska dåligt skick så tror jag det är stor risk att du kommer bli besviken om försöker använda dig av det. Men om du absolut inte vill bryta upp det skulle jag förstärka det med att skruvlimma en plywood på 12 mm innan du lägger in parketten. Mycket lim och mycket skruv.
Detta kostar dock en del och du kanske ändå får ett par ställen med svikt och knarr. Så skaffa en stor kofot och med stor menar jag stor! Bryt bort det gamla och lägg ett nytt spångolv. Kostnadsmässigt skulle jag tro att det går på ett ut, men du kommer garanterar att bli nöjd.
Detta kostar dock en del och du kanske ändå får ett par ställen med svikt och knarr. Så skaffa en stor kofot och med stor menar jag stor! Bryt bort det gamla och lägg ett nytt spångolv. Kostnadsmässigt skulle jag tro att det går på ett ut, men du kommer garanterar att bli nöjd.
Stort tack för svaren. Jag kom fram till att undergolvet nog var i sämsta laget, så jag har införskaffat 22 mm golvspån. Dock upptäckte jag att reglarna under låg lösa i ca 1 dm grus vilket var lite oväntat. Men det har nog packats under en sisådär 40 år så det borde vara jämnt, så tanken är att limma samt skruva fast golvspånet i de lösa reglarna. Funkar inte det så återkommer jag! 
Klicka här för att svara