3 029 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Reklamera ojämnt betonggolv?
Jag håller på med en källarrenovering och bilade i somras upp halva källaren. Inläggningen av golvvärmen och framförallt gjutningen kände jag att jag inte ville göra själv så jag anlitade en firma (löpande räkning).
Utan att veta vilka krav man kan ställa tycker jag att det nya golvet blev väldigt ojämnt. När jag påpekade detta fick jag beskedet att "det är väldigt svårt att gjuta i källare", man måste alltid flytspackla.
Jag har tidigare bra erfarenhet av firman och litade på dem, men nu har jag förstått att flytspackling kan bli väldigt dyrt, och jag börjar på allvar ifrågasätta om de inte klantade till det rejält när de gjöt. Kan jag ställa några krav på jämnheten? Finns ju naturligtvis inget skriftligt... Går det isåfall att reklamera om det är för ojämnt?
(Övrigt om gjutningen: 3 killar och en betongbil kom. Betongbilen var försenad så jag fick en känsla av att de var stressade för de skulle till ett annat jobb på eftermiddagen. Det första rummet 3x7m och en liten korridor blev ojämnt, det andra 6x3 blev mycket ojämnt. När betongen i det andra rummet var på plats stack två av killarna till det andra jobbet och en ensam färdigställde. De sa något om att de valde att inte använda en "helikopter" för då skulle de få arbeta halva natten... istället kom de tillbaka och slipade golvet dagen efter. Jag har inte mätt ojämnheterna men jag gissar att det säkert är 10mm nivåskillnad från högsta till lägsta och riktigt branta kullar här och där som riktigt känns när man går över dem...)
Utan att veta vilka krav man kan ställa tycker jag att det nya golvet blev väldigt ojämnt. När jag påpekade detta fick jag beskedet att "det är väldigt svårt att gjuta i källare", man måste alltid flytspackla.
Jag har tidigare bra erfarenhet av firman och litade på dem, men nu har jag förstått att flytspackling kan bli väldigt dyrt, och jag börjar på allvar ifrågasätta om de inte klantade till det rejält när de gjöt. Kan jag ställa några krav på jämnheten? Finns ju naturligtvis inget skriftligt... Går det isåfall att reklamera om det är för ojämnt?
(Övrigt om gjutningen: 3 killar och en betongbil kom. Betongbilen var försenad så jag fick en känsla av att de var stressade för de skulle till ett annat jobb på eftermiddagen. Det första rummet 3x7m och en liten korridor blev ojämnt, det andra 6x3 blev mycket ojämnt. När betongen i det andra rummet var på plats stack två av killarna till det andra jobbet och en ensam färdigställde. De sa något om att de valde att inte använda en "helikopter" för då skulle de få arbeta halva natten... istället kom de tillbaka och slipade golvet dagen efter. Jag har inte mätt ojämnheterna men jag gissar att det säkert är 10mm nivåskillnad från högsta till lägsta och riktigt branta kullar här och där som riktigt känns när man går över dem...)
1-2mm?? var hittar du en byggnorm som säger det? jag har aldrig någonsin sett ett betonggolv som klarar 1mm ytjämnhet men håller med om att 10 lät i grövsta laget om det är på en kort sträcka?
Det är ingen byggnorm. Lägger du med laser ska det inte skilja mer. Använder du sedan en sloda och helikopter så får du väldigt fin yta. Vaför skulle man inte kunna kräva detta???Tossegubbe skrev:
Ja för det första så kan man inte "kräva" att ngt ska vara bättre än normen säger om man inte avtalat detta i förväg och för det andra så finns det ingen bygglaser som håller dom tolleranserna ens, iaf inte irl. Eller ja lasern kke gör det men mottagaren kan slå 1.5mm+- vilket ger en tollerans på 3mm så bara där föll den nogranheten och dessutom kan det skilja ngn % på betongens krympning.
Men visar du mig ett golv som är gjutet med 1mm nogranhet så skulle jag (och dom flesta andra) bli ytterst imponerande kan jag lova.
Att ställa dom kraven på ett källargolv vore att kasta pengarna i sjön helt enkelt.
Men visar du mig ett golv som är gjutet med 1mm nogranhet så skulle jag (och dom flesta andra) bli ytterst imponerande kan jag lova.
Att ställa dom kraven på ett källargolv vore att kasta pengarna i sjön helt enkelt.
Vet inte vad det är för dålig laser du refererar till men de som vi har använt har en avvikelse på 0,1 mm.Tossegubbe skrev:Ja för det första så kan man inte "kräva" att ngt ska vara bättre än normen säger om man inte avtalat detta i förväg och för det andra så finns det ingen bygglaser som håller dom tolleranserna ens, iaf inte irl. Eller ja lasern kke gör det men mottagaren kan slå 1.5mm+- vilket ger en tollerans på 3mm så bara där föll den nogranheten och dessutom kan det skilja ngn % på betongens krympning.
De som vi anlitar till att gjuta golv har 5 mm som riktvärde för reklamation för ett normalt stort golv.
Men de gjuter med bättre noggranhet om man vill.
Ja men det är 500% skillnad på 1mm och 5mm så jag vet inte varför du skriver att man ska "kräva" att det ska vara 1mm när du inte ens själv vet en firma som håller den nogranheten? Det blir ju bara vilseledande.
Dessutom så är det självklart möjligt att slipa golvet till 1mm tollerans men varför skulle man göra det menar du? som jag skrev innan så ser jag det bara som att man kastar pengarna i sjön.
Vad använder du för laser då? ingen av Topcons motagare eller lasrar är specade till 0.1mm på 10m iaf och då är det lasrar i 50k klassen.. gissar att man bör upp i betydligt högre prisklasser för att 10-dubbla nogranheten iaf? 200-500k kke?
En normal bygglaser tex, då har vi 3.6mm på lasern och ytterligare ett par på mottagardelen, förvisso på 50m men även på 10m hamnar vi då på 2-3mm nogranhet som bäst.
http://www.topcon-positioning.eu/uk/index.asp?pageid=95a69f4000ce4a2d97ccede99a610aa3
Dessutom så är det självklart möjligt att slipa golvet till 1mm tollerans men varför skulle man göra det menar du? som jag skrev innan så ser jag det bara som att man kastar pengarna i sjön.
Vad använder du för laser då? ingen av Topcons motagare eller lasrar är specade till 0.1mm på 10m iaf och då är det lasrar i 50k klassen.. gissar att man bör upp i betydligt högre prisklasser för att 10-dubbla nogranheten iaf? 200-500k kke?
En normal bygglaser tex, då har vi 3.6mm på lasern och ytterligare ett par på mottagardelen, förvisso på 50m men även på 10m hamnar vi då på 2-3mm nogranhet som bäst.
http://www.topcon-positioning.eu/uk/index.asp?pageid=95a69f4000ce4a2d97ccede99a610aa3
Redigerat:
Nej men nomalt är väl att en grund är iaf 15x10m och man ställer väl inte lasern mitt i gjutningen?hokanp skrev:
Ja men du skrev i förra inlägget att "din" firma har 5mm som gräns så varför skulle då TS kräva 1-2mm av sin firma?
5mm tycker jag är ett rimligt "krav" att ha däremot så jag säger inte att man ska acceptera vad som helst men att gjuta med 1-2mm kommer att kosta typ 5ggr så mycket som att gjuta med 5mm tollerans för det innebär att du ska använda en superlaser på varenda decimeter om du ska fixa det utan efterbehandling som slip eller spackel.
De har 5 mm som standard utan att man säger till speciellt om noggranhet. Det klarar lägre om man vill detta. Helikopter är ett bra hjälpmedel. Om företaget som kommer med gjutningen och dessutom slodar gjutningen till 5 mm så klarar helikoptern de sista ned till vad man vill ha. Varför ät detta så svårt och dyrt. Att hyra en helikopter kostar c:a 500:- En laser går väl att flytta på???? bara ha en bra refpunkt. Är det i en färdig källare så tror jag inte att han har den fria ytan som du skrev utan att det består av ett antal mindre ytor eller?? han skrev t.o.m. 3*7 och 3*6.
Ja helikoptern slätar till det bra men gör inget åt nivån eg, är den 3mm högre i ena kanten så är den det om man så helikoptrar en vecka om än slätare.
Men hur som helst så har jag sett och kontrolerat 100-tals gjutningar men hitintills aldrig sett ngn som klarat 1-2 mm på 7m och jag tvivlar på att det skulle vara för att samtliga firmor fuskar/slarvar eller är inkompetenta?
Inte ens på så viktiga saker som maskinfundament har ngn fixat det direkt i gjutningen vad jag sett även om dom lagt aldrig så mycket tid med rätskivor och laser mm.
Men hur som helst så har jag sett och kontrolerat 100-tals gjutningar men hitintills aldrig sett ngn som klarat 1-2 mm på 7m och jag tvivlar på att det skulle vara för att samtliga firmor fuskar/slarvar eller är inkompetenta?
Inte ens på så viktiga saker som maskinfundament har ngn fixat det direkt i gjutningen vad jag sett även om dom lagt aldrig så mycket tid med rätskivor och laser mm.
Klicka här för att svara