Håller på att renovera ett riktigt litet kök i ett fritidshus (som skall bli permanentboende) och har rivit ut i princip allt och börjar om från början. Hade inte tänkt att byta ut det bok-laminatgolv som låg där från början eftersom det var i ett hyfsat skick och tidsfaktorn spelar en del roll. Men så rev jag bort skafferiet och fann att golvet var lagt runt om och eftersom det inte skall dit ett nytt skafferi på samma plats blir det att lägga nytt golv vare sig jag vill eller inte.

Då kommer frågan om jag skall lägga ett parkettgolv eller ett laminatgolv?
Köket kommer få helvita väggar och tak. Skåp, inredning och skåpluckor blir helvita förutom fläkt, häll och spis som blir rostfritt. Den enda bänkskivan i köket blir oljad ek och nu tittar jag på en låtsasklinkers i laminat, ek-laminat och ek parkett.

Byggmax har ett ek-parkettgolv som är på 14mm och är på gränsen till så billigt att man blir osäker på kvaliteten (har inget belägg för det) http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13423.aspx.

Om jag nu väljer att inte lägga klinker look a like laminat utan skall välja ek-faner eller ek laminat så funderar jag på fuktbiten när man dräller vatten på golvet i dagliga användandet av köket. Är laminatet då att föredra?

Nej, jag tänker inte lägga riktig klinkers istället. Delvis vet jag inte om jag kan och delvis så kom golvbytet in som en jobbig tidsfaktor eftersom tidsplanen för färdigställandet är rätt pressad ändå.

Däremot är priset kanske inte så avgörande eftersom hela köksgolvet är litet, bara 5kvm, så ett lättlagt parkett eller klinkersgolv behöver inte hamna i byggmax lägre prisklasser utan jag prioriterar gärna kvaliteten och hur pass lätt det är att lägga.

Har lagt lite laminatgolv ett par gånger så jag vet hur det går till, men är absolut inte något proffs.

Så summerat:

Ek-parkett eller Ek-laminat i ett litet kök?
Byggmax (Barlinek) Ek-parkett för 180:- kvm eller vad rekommenderar ni?

/putte

Redigerat:
Det blev ett Krono EK retro laminat golv som jag hittade hos byggmax tillslut.
Matchar mina oljade Ek-skivor perfekt.
Köpte också fuktspärr på tub som skall läggas i alla laminatskarvar för att ge lite extra skydd.

Så nu är det bara att börja lägga och hoppas att det blir bra :-)

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.