Hej!

Har någon ett tips eller flera på var man kan hitta en guide till hur man steg för steg lägger en ny plastmatta på masoniteskivor?

Håller på att renovera kök och det verkar vara mycket meckigare än vad jag trott attt lägga dit en ny plastmatta... Har läst lite här och var på forumet..Kan inte lägga den på den gamla för det skulle bli för mjukt utan fick tipset att slita bort alla gamla golv, lägga masoniteskivor på grantiljorna och... ja... vad händer sedan? Köket är litet så jag ska inte behöva skarva osv.. men ja.. hur går jag vidare?
De trevliga killarna som gav mig ovan tips anade nog att jag inte riktigt var med (idiot) och jag ville inte öppna munnen och bekräfta deras misstankar så nu står jag här... :)

Är otroligt tacksam för svar!

Mvh
M

Ingen som skulle vilja skriva en rad om hur f-nken det ska gå till att lägga ett nytt plastgolv, eller har hittat någon guide på nätet? :confused:

Mvh

Mia

Hej!

Måste du verkligen slita bort alla mattor?
Hur många ligger där idag? Och ligger där masonit idag?
Har förstått att du har brädgolv underst.

Annars börjar du på motstående sida från köksinredningen.
Ingen regel, men jag gjorde så och det gick lätt att skära där den skulle in under diskmaskin och spis.
Börja i ett hörn och följ två väggar, förutsatt att hörnet är 90gr.

Annat tips är också att lägga ett uppvik bakom disk, kyl/frys och även spis, på ett par cm som extra skydd.

Ställ gärna fler frågor och kanske ladda upp en bild, så är det lättare att hjälpa.

//Daniel

Sickla skarvarna på masoniten om det behövs.
Lägg ut mattan.
Grovskär mattan.
Vik upp ena sidan och limma.
Lägg ner mattan och stryk ut den med t ex en bit filtbeklädd masonitbit.
Vik upp andra sidan och limma. Lägg ner mattan och stryk.
Skär ner mattan längs väggar och inredning.
Klart!
Vill du ha extra skydd i form av uppvik som DeEss säger så är det lättare om du limmar dit ett i efterhand. Amatörer kan ha lite svårt ibland att lägga hel bit med uppvik bakom kyl/frys/spis.

Hej!

Först och främst tack för era svar! Jo, tydligen så skulle jag behöva slita alla mattor. Jag ska försöka följa era tips.
Tack återigen!

Mvh

Mia

Tänkte låna tråden och kolla om det funkar ok att limma platsmatta på ett laminatgolv? Fäster limmet överhuvudtaget på ett sådant eller bör man ha spån eller liknande som undergolv?

En plastmatta, som inte är för tunn och sladdrig, behöver inte limmas alls!

//KoW

Vi har bestämt oss för en matta från Armstrong, den känns inte direkt sladdrig när vi tittat på den (den är 3mm tjock) http://www.armstrong.se/commflreu/sv-se/line.asp?productLineId=2012. Vi kollade också på en billigare matta som var under 1mm, där kan vi snacka sladdrig.

Mattan kommer läggas i köket innan inredningen ställs på plats och det kommer i stort sett stå inredning längs alla fyra väggarna så den kommer nog hållas på plats på så sätt, men det finns inte risk att den veckar eller bubblar sig på de "fria ytorna"?

Dagens plastmattor bör alltid limmas. Undantagen är de som är gjorda för att lösläggas. Limmet fäster utan problem på laminat.

Det blir nog limning för säkerhets skull, surt att göra om annars. Ingen större merkostnad varken i tid eller arbete, jag räknar med att passa in mattan är det jobbigaste... Men däremot blir det nog spån istället för laminat, men jag tar upp mina frågor om det i en ny tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.