Håller på och ska lägga nya golvplank intill ett gammalt golv. Det visar sig då att givetvis är det gamla golvets kant mot det nya inte rak och det uppstår en glipa som växer utmed den nya golvplankan.

Då mina kunskaper inom snickeri och golvläggning är mycket begränsade hoppas jag att detta fantastiska forum och dess medlemmar ska kunna komma på en enkel och bra lösning åt mig!

Funderar på att såga en kil men det känns som det krävs både handlag och utrustning som jag nog inte har. Eller är det enklare än jag tror?

• DSC02377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02379.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är inne på rätt spår, såga den första brädan kilformad. Kolla för säkerhets skull, så att det inte blir någon överraskning i andra ändan av golvet.
Har du tillgång till en cirkelsåg är det lätt fixat.

Har en cirkelsåg men jag önskar verkligen att det var lätt fixat. Kan du beskriva hur man använder cirkelsågen i detta syfte?:confused:

Förklara gärna så en 3-åring förstår för jag är verkligen en nybörjare!

Redigerat:
Rita ut på plankan vad du vill ta bort. Sedan sätter du sågen mot den ena ändan och ser till att du har riktigt stöd för den på plankan. Plankan ska du sätta fast så den inte sticker nånstans!
Sikta med markeringen på sågens sula på linjen. Ev. behöver du lyfta klingskyddet precis innan du startar sågen. Följ sedan linjen till dess slut.
Akta fingrarna och andra vitala kroppsdelar!

Antar att du har kontrollmätt mellan det gamla golvets kant till den bortre kommande väggen på några meters mellanrum då ser du ju hur mycket det kommer att skeva på sista plankan.

Tycker inte det ser ut som att plankorna är spontade vilket de bör vara samt ha räfflor på undersidan för att förhindra vridningar.

Ska du på med spångolv sen eller?

Immobil skrev:
Rita ut på plankan vad du vill ta bort. Sedan sätter du sågen mot den ena ändan och ser till att du har riktigt stöd för den på plankan. Plankan ska du sätta fast så den inte sticker nånstans!
Sikta med markeringen på sågens sula på linjen. Ev. behöver du lyfta klingskyddet precis innan du startar sågen. Följ sedan linjen till dess slut.
Akta fingrarna och andra vitala kroppsdelar!
Rita: Tyvärr är det inte en rak o fin linje utan diffen skevar något utmed vägen. Kan man lägga planken och iefterhand fylla skarven på något sätt. Det är ju ett ladgolv vi pratar om så estetisk spelar det ingen roll bara funktionen finns där.

Tips för hur man sätter fast plankan? Idag har jag bara två sågbockar.

Alpha skrev:
Antar att du har kontrollmätt mellan det gamla golvets kant till den bortre kommande väggen på några meters mellanrum då ser du ju hur mycket det kommer att skeva på sista plankan.

Tycker inte det ser ut som att plankorna är spontade vilket de bör vara samt ha räfflor på undersidan för att förhindra vridningar.

Ska du på med spångolv sen eller?
Inget spångolv. Det är ett ladgolv och ska fungera som sådant ett tag framöver. Ev. har jag tänkt att i ett senare skede(planer har man ju alltid) att lägga reglar, islolera mera och lägga ett lite bättre golv. Tror du att risken för vridningar är överhängande? Har byggplast över makadammen i grunden.

Det är ospontad regel jag använder. Byter ju ut del av golvet och på resterande golv ligger det spontad 45x95. Hittade inte något spontat i den dimensionen så det fick bli reglar istället. Vill ju att golvet ska vara jämt. Dessutom ska golvet tåla vikten av några bilar.

Du lär väl ha glipor emellan varje planka gissar jag dvs inte lägga träsida dikt mot träsida, då finns ju möjligheten att ha aningens större glipa på mellan varje plank där det är störst avstånd mellan vägg och plankkant.

Säg att du har 2mm i ena änden och 3mm i andra mellan plankorna då kan du nog styra upp golvet utan att behöva kila, allt beroende på hur mycket det skevar och avstånd till vägg som du lägger golvet till.

Lycka till!

Alpha skrev:
Du lär väl ha glipor emellan varje planka gissar jag dvs inte lägga träsida dikt mot träsida, då finns ju möjligheten att ha aningens större glipa på mellan varje plank där det är störst avstånd mellan vägg och plankkant.

Säg att du har 2mm i ena änden och 3mm i andra mellan plankorna då kan du nog styra upp golvet utan att behöva kila, allt beroende på hur mycket det skevar och avstånd till vägg som du lägger golvet till.

Lycka till!
Tack för tipsen! Får ut och mäta och klura lite så borde det gå ihop på nåt sätt. Återstår bara problemet att diffen på det gamla golvet inte är linjär. :confused:

Har hängt upp mig lite på det här med vridningsrisken! Går det få tag i spontade och räfflade 45mm tjocka golvplank? Eller löser man problemet med mellanrummen mellan planken?

Thoomas skrev:
Tips för hur man sätter fast plankan? Idag har jag bara två sågbockar.
Spänn fast den i bockarna med ett par skruvtvingar eller låt någon hålla i brädändan.

Thoomas skrev:
Går det få tag i spontade och räfflade 45mm tjocka golvplank? Eller löser man problemet med mellanrummen mellan planken?
Visst går det, men det blir inte billigt. :(
Ett annat alternativ är att du fräser ett spår i sidorna på planken med en handöverfräs. Sedan lägger du en lös not i spåren. ;)

Med tanke på att du ska ha bilar där, förutsätter jag, att du inte ska ha det som verkstad.

Redigerat:
Immobil skrev:
Spänn fast den i bockarna med ett par skruvtvingar eller låt någon hålla i brädändan.
Lysande!! Sådana praktiska tips är perfekt för en nybörjare som inte vet nåt!

TACK!:D

Immobil skrev:
Visst går det, men det blir inte billigt. :(
Ett annat alternativ är att du fräser ett spår i sidorna på planken med en handöverfräs. Sedan lägger du en lös not i spåren. ;)

Med tanke på att du ska ha bilar där, förutsätter jag, att du inte ska ha det som verkstad.
Har ingen fräs och aldrig använt någon men det kanske går att hyra. Vad tror du om risken för vridning av golvplanken?

Utrymmet är i första hand tänkt som förvaring av bilar då en annan del av ladan är garage med gjutet golv och lite mer mekvänligt. Men eftersom garaget endast tar en bil och där oftast står något på pallbockar blir det ändå en del mek i ladan.Två av mina bilar är dessutom för höga för att gå in i garaget.

Thoomas skrev:
Vad tror du om risken för vridning av golvplanken?
Det kan dom göra, beroende på virkeskvalité och infästning. Utan not, finns också en risk att plankorna flexar i förhållande till varandra vid belastning.

Men eftersom garaget endast tar en bil och där oftast står något på pallbockar blir det ändå en del mek i ladan.
Jag hoppas att du inte tänker svetsa på trägolvet. :eek:

Nä, svetsning är inte något jag gör eller någonsin kommer att ge mig in på. Är alldeles nöjd med det andra mekandet och överlåter svets och lackjobb till andra.

Men det här med att snickra är så himla roligt så vi får se hur mycket bilmekande det blir framöver! ;)

Vad rekommenderar du för infästning av planken?

Appropå kvalitet: När jag lyfte upp några plankor på sågbockarna var det en planka som jag knappt orkade lyfta! Den vägde minst lika mycket som 2 andra. Kärnvirke?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.